Avmaskningsexperter efterlyses:) *långt*

J

Java87

Trots att man har haft häst hela sitt liv så hamnar man alltid i detta problem.. Hur är det nu med avmaskning på hösten. Jag har alltid maskat ganska snart efter betet. Typ alldeles efter man tagit hem dom till vinterhagen (aug sep). Aldrig haft problem med mask så för mig har det funkat Nu i år så har mina kusar, som så många andra har jag hört, haft problem med styngflugelarver på benen. Läste nånstans att man inte kan maska mot dom förrän frosten kommit. Bra, tänkte jag, då väntar vi.. Jaha, då säger min goda vän att om man väntar för länge kan (om hästen har det) stora blodmasken kapsla in sej i tarmen. Det gör den när frosten har kommit. PEST el KOLERA!!!
Vilket är bäst??!! Har inte skickat nåt träckprov(inte råd just nu), vilket kanske vore bäst men....
Vill ju maska nu för blodmasken men vill vänta även för stynglarven.. Å va jobbigt. Hör till saken att det är medelålders hästar å enligt ATG klinik ska man inte behöva maska dom så ofta, värre med föl å ungdjur.. Men eftersom jag sett larver på benen vet man ju att nåt har dom fått i sej.. Hjälp mig nån..

Sv: Avmaskningsexperter efterlyses:) *långt*

Hallå??
Verkligen ingen som vet??
Ska nog kanske ringa nån veterinär å få "proffshjälp"..
Jaja, det lär väl lösa sej..

Ta det lugnt. Blodmasken går inte i dvala förrän det varit rejält kallt ett tag. Runt första frosten är alldeles lagom.

Tack för det! Även jag satt och undrade.

Det är lilla blodmasken som inkaplsar sig i mag slemhinnan. Det är lugnt som Madick säger - vänta tills efter första frosten med styngflugan. Skrapa bort dom under tiden bara...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·
F
Hästvård Efter att min häst gick omkull i januari har allt fler och fler problem kommit upp. Jag har ägt honom i över ett år nu och innan jag...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: krocket
·
T
Hästhantering ÖÖHH? Skapa trådar har jag inte gjort nånsin men nu har jag myror i huvet så har ni kommentarer o kloka tankar så nu sätter jag...
Svar
3
· Visningar
1 070
Senast: lundborg
·
E
Hästvård Jag har skrivit innan om min fbl-val här på forumet. Han blir 8 i år. För att göra en historia kort så började problemen i slutet av...
Svar
8
· Visningar
1 443
Senast: EricaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka