J
Java87
Trots att man har haft häst hela sitt liv så hamnar man alltid i detta problem.. Hur är det nu med avmaskning på hösten. Jag har alltid maskat ganska snart efter betet. Typ alldeles efter man tagit hem dom till vinterhagen (aug sep). Aldrig haft problem med mask så för mig har det funkat Nu i år så har mina kusar, som så många andra har jag hört, haft problem med styngflugelarver på benen. Läste nånstans att man inte kan maska mot dom förrän frosten kommit. Bra, tänkte jag, då väntar vi.. Jaha, då säger min goda vän att om man väntar för länge kan (om hästen har det) stora blodmasken kapsla in sej i tarmen. Det gör den när frosten har kommit. PEST el KOLERA!!!
Vilket är bäst??!! Har inte skickat nåt träckprov(inte råd just nu), vilket kanske vore bäst men....
Vill ju maska nu för blodmasken men vill vänta även för stynglarven.. Å va jobbigt. Hör till saken att det är medelålders hästar å enligt ATG klinik ska man inte behöva maska dom så ofta, värre med föl å ungdjur.. Men eftersom jag sett larver på benen vet man ju att nåt har dom fått i sej.. Hjälp mig nån..
Vilket är bäst??!! Har inte skickat nåt träckprov(inte råd just nu), vilket kanske vore bäst men....
Vill ju maska nu för blodmasken men vill vänta även för stynglarven.. Å va jobbigt. Hör till saken att det är medelålders hästar å enligt ATG klinik ska man inte behöva maska dom så ofta, värre med föl å ungdjur.. Men eftersom jag sett larver på benen vet man ju att nåt har dom fått i sej.. Hjälp mig nån..