Avmasknings schema??

S

snus

Hej!
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med ett avmaskningsschema över ett år. Det jag vill ha äe följande;
Vilka månader man skall avmaska samt vilka medel som skall användas..
Min häst är en 12 åring valack som rids ofta och tävlas.

Tackar på förhand. :bow: :bow:
 
Hela stallet ska använda samma schema, så börja med att kolla upp hur stallet har det (om du nu inte har eget stall).

Om du inte gör träckprov och vet vad ni har för parasittryck så avmaskar man 3 dar före bete, sen under hela betessäsongen med det intervall som medlet har (samma medel ett år i taget) ända tills hästarna går in på hösten.
 
Vi har "lyckats" få in en tjej i stallet som avmaskade sina hästar nu idagarna och alla ska in på stall om en vecka...hon kan väll inte avmaska sina nu igen innan dom kommer in? Och hur kan det gå då? Fungerar det att göra på det sättet? Hästrna ska förövrigt INTE gå med några andra hästar utan är tilldelade en egen pga att det är samma ägare och ena hästen alltid får däng i hagen :crazy:

Kan ngt hända iochmed att de står i samma stall som resten av hästarna nattetid? Nyfiken på detta då det stör mig att man inte bara kan hålla sig till stallets egna schema då det är ett helinackorderingsstall med flertalet inackorderade. Både tävlande och söndagsryttare :smirk:
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 328
Senast: hhere
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 357
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 374
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 018
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp