Avmasknings schema??

S

snus

Hej!
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med ett avmaskningsschema över ett år. Det jag vill ha äe följande;
Vilka månader man skall avmaska samt vilka medel som skall användas..
Min häst är en 12 åring valack som rids ofta och tävlas.

Tackar på förhand. :bow: :bow:

Hela stallet ska använda samma schema, så börja med att kolla upp hur stallet har det (om du nu inte har eget stall).

Om du inte gör träckprov och vet vad ni har för parasittryck så avmaskar man 3 dar före bete, sen under hela betessäsongen med det intervall som medlet har (samma medel ett år i taget) ända tills hästarna går in på hösten.

Vi har "lyckats" få in en tjej i stallet som avmaskade sina hästar nu idagarna och alla ska in på stall om en vecka...hon kan väll inte avmaska sina nu igen innan dom kommer in? Och hur kan det gå då? Fungerar det att göra på det sättet? Hästrna ska förövrigt INTE gå med några andra hästar utan är tilldelade en egen pga att det är samma ägare och ena hästen alltid får däng i hagen :crazy:

Kan ngt hända iochmed att de står i samma stall som resten av hästarna nattetid? Nyfiken på detta då det stör mig att man inte bara kan hålla sig till stallets egna schema då det är ett helinackorderingsstall med flertalet inackorderade. Både tävlande och söndagsryttare :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 078
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skulle verkligen behöva någons hjälp med att veta om vi har råd med ponny (kat C), eller åtminstone vad månadskostnaden blir...
2
Svar
21
· Visningar
3 501
Senast: a1agnlju
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama