Avmasknings problem igen...

T

Tiggertjejen

Sitter och funderar på avmaskningen vid installningen i september. Har ju avmaskat med Ivomec så kom jag att tänka på att alla hästar på betet har inte gjort träckprov och alla har inte avmaskat med Ivomec (fanns ingen kontakt om avmaskningen innan betet).

Hur är det om någon häst har bandmask och är avmaskad med ivomec, kan de smitta de andra hästarna som inte hade bandmask vid träckprov och är avmaskade med ivomec?

Vid installningen kan man avmaska med det preparatet som tar (typ) alla maskar eller ska man fortsätta med ivomec och hoppas på att hästen inte har blivit smittad? Eller ska man göra ett nytt träckprov som är ganska svårt i en beteshage med 7 hästar.

Sv: Avmasknings problem igen...

Bandmasken får hästen i sig främst genom ett gräskvalster som är mellanvärd. Om inte någon häst hade påtagliga symptom skulle jag inte bekymra mig om det.

Tack så mycket!!

Då fortsätter jag med Ivomec om inte hästen visar symtom.

Jag och Tiggertjejen har hästar på samma bete och det är bara jag som gjort träckprov så det är bara min hingst vi vet inte hade bandmask. Men jag läste att det kan vara svårt att att se om hästen har bandmask genom träckprov. Stämmer detta?

Jag är rädd att han har det och att han ska gå med det hela vintern sen. Dom andra hingstarna avmaskades med ivomec precis som våra två innan betet. Nu har hon som äger betet avmaskat dom andra med banminth. Kan man göra så?

Jag sa att jag avmaskar våra själv och då med noromecetin eller ivomec. Hon tyckte det var dumt av oss men menade att vi fick göra som vi ville.

Vad tröttsamt det är när man är noggrann själv och gör prover och andra som inte gör prover bestämmer sig för att göra efter eget huvud...

Bara undrar varför du valde ett ivermectin, visste du att de andra skulle få Banminth?

Jag kunde ha valt vilket som eftersom min häst hade lilla blodmasken. Nu valde jag ett ivermectinmedel eftersom jag hade det hemma. Jag hade ingen aning om vad dom andra på betet avmaskade med innan betet. Fick reda på av hon som har betet att dom också hade användt ivermectinpreparat. Men hon med betet hade nu avmaskat dom andra med banminth. Kan man verkligen göra? Ska man inte hålla sig till det man börjat med och följa intervallerna om det finns mycket mask?

Helt rätt, man håller sig till samma medel hela säsongen.

Söt bild på din häst! Han är lite lik min plutt när han var bäbis.

Precis, sån tur så hann jag säga till ägaren till betet att jag avmaskar våra småttingar själv eftersom vi kör med ivermectinpreparat. Annars hade hon gett banminth nu.

Jasså han är lik din som liten. Nu blir jag ju nyfiken på vad du har för nån.

Jag avmaskade dom idag gumman, och det gick aldeles super. Jag gjorde det ensam och dom var så snälla.

Tack så jättemycket, du är en ängel sötis!

Min plutt finns inte längre, han blev bara 5½ år. Det var en ridponny, ca 25% arab.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 018
Senast: Anonymisten
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama