Avmaskning

Limelight

Trådstartare
Jag har stora problem med mask på min ena stora kastrerade hankatt. Han är 2år och springer ute nästan dygnet runt. Han äter allt och då menar jag allt, råttor, sorkar, möss, fåglar, ödlor, grodor, fjärilar. Ja allt som rör sig och lite där till. Äter uppjästa ormar, han hade tagit en snok och den slängde jag på dyngstacken hemma, 3dgr sedan kommer han släpandes på den och börjar äta, jag försökte ta ifrån honom den, men han hann springa iväg med äckliga jästa ormen!!
P.g.a allt detta så har han mask JÄMT!!. Jag har frågat flera olika veterinärer vad jag ska ta mig till, de säger ungefär samma sak allihopa. Avmaska högst 4ggr per år och ta olika preparat. Har testa detta och visst masken försvinner ngn månad och sedan kommer den igen. Inga döda som kommer ut, utan fullt levande efter 1mån. Jag skulle egentligen behöva avmaska honom 1ggr/mån.

Har höst talas om något avmaskningsmedel som man droppar i nacken som finns hos veterinärer, vet någon om det är bra och vad det tar för maskar?

Har ni några andra förslag hur ni skulle gå till väga vid en sådan här situation?. :confused:

Sv: Avmaskning

Jag tror det medel du tänker på är Profender. Det tar rund- och bandmaskar. Jag har ingen egen erfarenhet av medlet och det är ganska dyrt.

Går det inte att avmaska honom 1 gång i månaden i 3 månader för att verkligen ta död på allt. Och då använda ett medel som tar allt typ Axilur

Det tar både spol och bandmask och har även effekt mot larver vilket inte de andra medlen har.

Bandmasken har ju en livcykel på 3 månader. Har du svårt att ge honom tabvletter 3 dagar på rad så rekomenderar jag att du använder Milbemax vet. för katter den tar inte larver men spolmask och bandmask och även dvärgbandmask. Och ska endast ge en gång.

Låter ju lite som att katten inte blir av med alla maskar så därför kommer de tillbaka snabbt som tusan igen. Var noga med att väga honom så att du vet exakt hur mycket du ska maska. Ge aldrig för lite maskmedel för då finns det mask kvar.

Men det hjälper ju inte om katten sen dan efter går ut och käkar nya maskangripna möss/fåglar, då får den ju i sig nya maskar omedelbart.

Ett alternativ är ju att ta ett "Kolla masken" för att se exakt vilka maskar det rör sig om och försäkra sig om att ge medel som tar just de maskarna.

Annars får nog Limelight och hennes katt leva med lite mask emellanåt.

Men det hjälper ju inte om katten sen dan efter går ut och käkar nya maskangripna möss/fåglar, då får den ju i sig nya maskar omedelbart.

Ett alternativ är ju att ta ett "Kolla masken" för att se exakt vilka maskar det rör sig om och försäkra sig om att ge medel som tar just de maskarna.

Annars får nog Limelight och hennes katt leva med lite mask emellanåt.

Eller så skiter man i att "offra" över 300:- på ett test och lägger dom pengarna på maskmedel ;) eftersom vissa maskmedel tar "allt" och hon vet ju att katten har mask.

Kolla masken tycker jag är lite onödigt eftersom jag vet att han har mask och kanske inte bara för den orsaken, utan jag har ingen som helst aning vart han gör ifrån sig och när. Han är nästan bara ute, gör sina behov enbart ute och inte när jag ser ;).

Jag brukar avmaska honom med Drontal eller Droncit, för att det ger man en tablett och inget mera. Axliur är ett h-lvete rent ut sagt att få i honom i 3dgr, han kommer aldrig hem på 3:e dagen :crazy:.

Milbemax har jag bara testat en gång, tyckte nog att det var bra, eller svårt o säga, men man kanske kan testa det flera gånger.

Vet någon om det är "skadligt" för katten att avmaskas för ofta?. det är lite det jag är rädd för.

Det kanske är så som Monterose säger att jag och kissen får leva med lite mask, men vill inte att han ska lida heller. :confused:

Jag tror det medel du tänker på är Profender. Det tar rund- och bandmaskar. Jag har ingen egen erfarenhet av medlet och det är ganska dyrt.

Vet du på ett ungefär vad det kostar?.
Vet du varför det är receptbelagt?, tänkte om det var så pass starkt att de är tvungna att hålla det receptbelagt.

Kolla masken tycker jag är lite onödigt eftersom jag vet att han har mask och kanske inte bara för den orsaken, utan jag har ingen som helst aning vart han gör ifrån sig och när. Han är nästan bara ute, gör sina behov enbart ute och inte när jag ser ;).

Jag brukar avmaska honom med Drontal eller Droncit, för att det ger man en tablett och inget mera. Axliur är ett h-lvete rent ut sagt att få i honom i 3dgr, han kommer aldrig hem på 3:e dagen :crazy:.

Milbemax har jag bara testat en gång, tyckte nog att det var bra, eller svårt o säga, men man kanske kan testa det flera gånger.

Vet någon om det är "skadligt" för katten att avmaskas för ofta?. det är lite det jag är rädd för.

Det kanske är så som Monterose säger att jag och kissen får leva med lite mask, men vill inte att han ska lida heller. :confused:

Eftersom både katter och hundar som åker över till Danmark ska avmaskars var 4:e vecka (enligt lag) och många åker över varje månad år ut och år in och det finns endast ett medel som är godkänt så kan det inte vara extremt farligt.

Så jag hade personligen inte varit rädd för att avmaska katten 3 månader på rad med ett medel som tar allt och som man endast ger en gång. Vet hur svårt det kan vara att få tag i katten på 3:e dagen :D

Enligt min veterinär så är medlet ute ur kroppen på några dagar, alltså direkt när det har passerat magen.

Hejsan,
också ägare av utekatt som äter allt möjligt smarrigt.
Profender är ok, tror att ett paket kostar 120 kr (två doser, kräver en per gång). Men sen tillkommer att veterinären skrivit receptet.

Vad är det som kommer ut katten? Är det ca 1 cm små bitar som ser ut att bestå av mindre bitar så är det bandmask.
Vi hade en period då vi inte blev av med masken, kämpade med Axilur med det gick inte. Vi har köpt apotekets lilla bok om katthälsa och listade ut att Axilur inte tar alla sorters bandmask. Tillslut gav vi en dunderdos av Droncit (tar massor av sorter av bandmask) och vips vi har inte sett någon mask på 6 månader...

Anledningen till att man inte vill avmaska en katt för ofta är samma som med andra djur. alla djur håller på att blir resistenta mot maskmedel och det finns ingen drivkraft eller ekonomi i att utveckla nya sorter.

Vet du på ett ungefär vad det kostar?.
Vet du varför det är receptbelagt?, tänkte om det var så pass starkt att de är tvungna att hålla det receptbelagt.

Det är receptbelagt och kostar 215:- för 2 st 1,12mg (stor katt 5-8 kg)
och kostar 133,50:- 0,70 mg (medelstor katt 2,5-5 kg)

Det är både band och spolmask som kommer ut från min katt, mest bandmask.
Har som sagt testat de flesta avmaskningsmedel och tar alltid lite mer än vad man ska. Han väger 5.2kg jag tar för 6kg katt.

Jag och min kisse får nog leva med mask. Jag tackar och bugar för många svar :bow:

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 729
Senast: Luleå
·
T
  • Låst
Hästvård Jag vet att det finns massor av avmaskningstrådar, men jag har inte hittat svar på min fråga i alla de jag sökt i. Jag undrar om och...
Svar
17
· Visningar
11 150
Senast: Boj
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 319
Senast: kem
·
Hästmänniskan Bilaga till fodervärdskontrakt. Jag har ett färdigt avtal men där står det ju väldigt kortfattat allting och inte riktigt så som jag...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama