Avmaskning

N

nalle

Man ska ju avmaska unghästar i februari men jag har 2st 4åriga shettisar och en 2årig kallblodshingst, ska jag avmaska alla 3 eller bara 2åringen??

Sv: Avmaskning

4-åringarna är vuxna i sammanhanget, och hade det varit min 2-åring hade jag börjat med att ta ett träckprov från den och se vad som kan finnas där.
Det kan ju hända att du inte behöver avmaska.:)

Ingen. Om du inte tar träckprov som visar på annat.

Det är spolmasken som bekämpas nu, och 6 mån efter första smittan har hästen själv utvecklat motstånd mot den, så föl och åringar behöver avmaskas. 2 åringar och äldre brukar inte behöva avmaskas mot den.

Ok. Hur gör man vid träckprov och var skickas det och vad kostar det?

Man tar några färska bajsbollar från den aktuella hästen, packar och postar till t.ex. Vidilab så att de finns på labbet dagen efter, och de skickar svar till dig samma dag.

Har du mail eller fax får du svaret dagen efter du skickade in provet!:)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Jeps
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka