avmaskning?

U

Uddatyp

hur många ggr per år ska man avmaska hästen?

har alltid gjort de bara före och efter betet men nu i de nya stallet så ska dom göra de i februari med?

hur funkar de..beror de på vilket preparat man använder eller vad?
kan de vara farligt att avmaska om de inte behövs..?
vet inte hur ja ska göra..

för samtidigt måste väl alla hästar avmaskas om de ska hjälpa nåt?

Sv: avmaskning?

Endast föl och åringar avmaskas i februari, det är spolmasken man bekämpar då. I övrigt är det blodmasken man bekämpar, och den tar man INTE på vintern om inte träckprov visar att hästen har så mycket att den kan må dåligt av det. Före, under och efter bete med preparatets intervall om man inte tar träckprov som säger annat. På vintern är det som sagt bara föl/åringar som avmaskas.

Fråga vilken mask de tänkt bekämpa och upplys om att spolmasken bara finns hos unga hästar (hästarna får egen motståndskraft mot den masken 6 mån efter första smittan) och blodmasken avmaskar man mot på sommarhalvåret.

nu går de två unghästar i hagen tillsammans med min, hur blir de då..ska ja endå avmaska min då?
antar att de e därför dom avmskar nu..

vad händer om man avmaskar även om de kanske inte behövs just nu? kan de va farligt..?

gör ett "kolla masken", det finns att köpa på granngården. Då ser man om hästen har mask och vilken och slipper kanske avmaska i onödan och det är ju inte fel!:)

jo..får nog göra detta, men påverkar de dom andra unghästarna nåt ifall inte min avmaskas?
för man ska väl alltid avmaska alla på en gång?

jo..får nog göra detta, men påverkar de dom andra unghästarna nåt ifall inte min avmaskas?
för man ska väl alltid avmaska alla på en gång?

Det som händer om inte alla avmaskas är att hagen fortfarande blir smittad pga de icke-avmaskade så man har inte brutit smittcirkeln.

Men är det spolmasken de är ute efter, och din är vuxen, så ska din inte avmaskas, den har ändå inte masken som man kommer åt nu.

läste nåt om att man avmaskar mot styngflugan i februari också?

läste nåt om att man avmaskar mot styngflugan i februari också?

Nej, det är väldigt gammalt, innan ivermectin blev allmänt tillgängligt.

Styngflugan tar man på hösten när flugan gett sig för året, en gång räcker. Ingen mening att vänta ända till februari då man samtidigt riskerar att störa ev. blodmaskar i dvala, och larven ändå hunnit göra den skada den gör.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Jeps
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar