Avmaskning!

J

JeViVa

Undrar lite om ngn vet vad Noromectin innehåller?:confused: Är det ett bra medel att använda nu?Ellar ska man välja ngt annat?
 
Sv: Avmaskning!

Noromectin är ett ivermectinmedel. Funkar bra att använda, ta nu innan betet och så var 8e vecka. Tar även styngflugans larver om den äckliga styngflugan dyker upp hos er. Sista avmaskningen i sept/okt.
 
Sv: Avmaskning!

JeViVa skrev:
Undrar lite om ngn vet vad Noromectin innehåller?:confused: Är det ett bra medel att använda nu?Ellar ska man välja ngt annat?
Gär träckprov först. Då kan du även få tips om vad du skall använda. I USA har man slutat ge fyrantel te.x för vissa maskar har blivit resistenta
 
Sv: Avmaskning!

Fendi skrev:
I USA har man slutat ge fyrantel te.x för vissa maskar har blivit resistenta
Var har du fått den informationen ifrån? I USA använder de ALLT, och med helt sjuka intervall och utan att ha nån koll alls. Däremot stämmer det bra att det börjar komma resistens mot pyrantel.
 
Sv: Avmaskning!

Det ända jag har hört är att spolmask kan har blivit resistent mot pyrantel eller ivermektin - vet inte vilket eller om det gäller både. Det är svårt att säga till 100% utan att ha sett en rapport eller något. Finns det någon som själv har sett ett fall?

Madick skrev:
Var har du fått den informationen ifrån? I USA använder de ALLT, och med helt sjuka intervall och utan att ha nån koll alls. Däremot stämmer det bra att det börjar komma resistens mot pyrantel.
 
Sv: Avmaskning!

Ivermectin-resistenta stammar av spolmask har bl.a. Martha här på sidan varit med om. Har hört löst prat om resistensbildning mot pyrantel av lilla blodmasken i USA, men behöver kolla lite mer innan jag säger det säkert.
 
Sv: Avmaskning!

Låter skrämmande. Hoppas det inte stämmer:(

Madick skrev:
Ivermectin-resistenta stammar av spolmask har bl.a. Martha här på sidan varit med om. Har hört löst prat om resistensbildning mot pyrantel av lilla blodmasken i USA, men behöver kolla lite mer innan jag säger det säkert.
 
Sv: Avmaskning!

Tack!
Har använt Ivomec & Banminth innan,men man ska ju inte använda samma medel hur länge som helst på grund av resistens.
Ha en bra dag alla :rofl:
 
Sv: Avmaskning!

JeViVa skrev:
Tack!
Har använt Ivomec & Banminth innan,men man ska ju inte använda samma medel hur länge som helst på grund av resistens.
Ha en bra dag alla :rofl:
Noromectin är samma sak som Ivomec, så de enda sorter du har att byta mellan är de du bytt mellan redan. Noromectin är dock billigare än Ivomec.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 232
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
828
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2
Svar
30
· Visningar
994
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp