Avmaskning

A

Austarla

Hur länge låter ni era hästar stå inne när de avmaskas, ett eller tre dygn? Om man avmaskar mot styngflugelarverna borde de väl försvinna från markerna i alla fall under några år? Hos mig har de återkommit varje år i nu fyra år, så jag undrar ifall jag gör något fel? :( Mycket tacksam för svar! :bow:

Sv: Avmaskning

Låter inte stå inne alls, ingen mening. Om de går kvar i samma hage så är den ändå redan smittad. Ska de byta hage så gör man det efter 3-4 dar gått efter de avmaskats.

Styngflugan kan flyga flera kilometer för att hitta värddjur, så hur väl du än avmaskar så kan grannens slarv göra att du får otyget ändå.

Sv: Avmaskning

hur länge jag låter hästen stå inne?? :confused: :eek: självklart släpper jag ut min häst som vanligt då hon avmaskas, med den skillnad att jag mockar hage + box i tre dagar (tredje dagen viktigast).
Man låser väl inte in hästen för att den fått maskmedel?

för att minimera maskangrepp ska man som jag redan skrivit mocka både box och hage nogrant på tredje dagen, dessutom bör man inte använda samma bete flera år efter varandra (om hagen nu inte är gigantisk och att hästen sambetar med andra djur) utan man bör växla mellan betena från sommar till sommar.

Sen bör du inte använda samma avmaskningsmedel utan växla mellan olika för att masken inte skall bli resistent.

Masken/äggen överlever ett år i marken. speciellt på beten som är en optimal miljö.
Små rasthagar därimot är inte en lika optimal miljö förutsatt att dom hålls hyfsat rena och torra..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 464
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 326
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar