Avmaskning

Flipp

Trådstartare
Hur gör ni när ni avmaskar era katter? Vi har både tabletter och flytande och nu har vi använt spruta och sprutat in det flytande direkt i munnen på dom eftersom dom inte äter om det är blandat i maten. Har dock inte provat att mosa tabletterna helt och blanda i, det kanske vore något. Tycker det är svårt att få i dom allt nu, och man känner sig så elak när man måste hålla fast dom :/
Nån som har tips på hur man lättast gör? :)

Sv: Avmaskning

Jag avmaskar aldrig mina :cool: , men utekatten som jag hade använde jag tabletter på. Det gick inte med nått annat. Pastan tog alldeles för lång tid och det blir så mycket man ska ha i dom så hälften hamnade utanför. Då är det lättare att stoppa i en tablett och sen är det klart.

Flipp skrev:
Hur gör ni när ni avmaskar era katter? Vi har både tabletter och flytande och nu har vi använt spruta och sprutat in det flytande direkt i munnen på dom eftersom dom inte äter om det är blandat i maten. Har dock inte provat att mosa tabletterna helt och blanda i, det kanske vore något. Tycker det är svårt att få i dom allt nu, och man känner sig så elak när man måste hålla fast dom :/
Nån som har tips på hur man lättast gör? :)

Jag tycker att bästa sättet är att mosa tabletterna och blanda i burkmat, brukar fungera om katten är matglad och äter upp allt den får.. men som med våra katter som vi har nu måste va ge med spruta i munnen eftersom att dom inte äter upp all mat...

Har haft katter i många år och provat alla metoder. Pasta i håret, rivsår på händerna, klistriga tabletter runt golvet... (läs "Att ge sin katt ett piller", sök på nätet, finns på många ställen. Hysteriskt rolig, och ack, så sann). Det som fungerat bäst tycker jag är att ge pasta blandat i mat. Mina katter äter bara Royal Canins torrfoder annars, så när de ska avmaskas köper jag någon lyxig burkmat, tex de pyttesmå förpackningarna som finns i vanliga mataffärer. Då känner de inte igen smaken, så då kan man ta rätt lite mat och blanda i pastan. Det är viktigt att det är mat som de inte får annars, och man kan då ta ganska liten mängd mat (mat-medicin kanske 3:1) så de äter upp allt.

Kan för övrigt verkligen rekommendera Royal Canins torrfoder. Innan vi bytte gav vi Whiskas burkmat och torrfoder från Whiskas el Friskies. Katterna var ofta dåliga i magen, ful päls, mm. När vi bytte upphörde alla såna bekymmer, dessutom mycket smidigare med torrfoder. Min katt som var 13 när vi bytte blev otroligt mycket fräschare. Nu är han snart 18 och börjar bli skruttig igen, men nu hjälper det nog inte att byta foder... =(

Tabletter är nog absolut lättast. De är ju bara att stoppa ner. Pasta funkar inte på mina katter, de spottar ut den eftersom den är så seg. Jag gav penicillin flytande i spruta funkade bra ett tag, men sen kom kissen på att om man dräglade tillräckligt mycket rann det ut ur munnen. Hon började drägla kraftigt bara man tänkte "medicin"!! Det var tur att kuren nästan var slut då.

Tabletter får man lätt ner genom att sätta sig på golvet med kissen mellan knäna (med ryggen mot dig, så den inte kan backa). Håller upp huvudet med vänster hand samtidigt som man öppnar munnen med vänster pekfinger. Tabletten har man på höger pekfinger och lägger den långt bak på tungan. Håll upp huvudet tills tabletten är svald. Kan vara lite bökigt innan katten och man själv lärt sig det, men sen går det på 2 sekunder!

/Sirisiri - som medicinerat älsklingar till förbannelse... :(

Senast ändrad av en moderator:

Vi har alltid använt tablett som har gått bra. Men med kattungen som är så liten mosade vi tabletten och blandade med fil. Slickar i sig med stor aptit :D

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 500
Senast: monster1
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur