Sv: Avmaskning
Har haft katter i många år och provat alla metoder. Pasta i håret, rivsår på händerna, klistriga tabletter runt golvet... (läs "Att ge sin katt ett piller", sök på nätet, finns på många ställen. Hysteriskt rolig, och ack, så sann). Det som fungerat bäst tycker jag är att ge pasta blandat i mat. Mina katter äter bara Royal Canins torrfoder annars, så när de ska avmaskas köper jag någon lyxig burkmat, tex de pyttesmå förpackningarna som finns i vanliga mataffärer. Då känner de inte igen smaken, så då kan man ta rätt lite mat och blanda i pastan. Det är viktigt att det är mat som de inte får annars, och man kan då ta ganska liten mängd mat (mat-medicin kanske 3:1) så de äter upp allt.
Kan för övrigt verkligen rekommendera Royal Canins torrfoder. Innan vi bytte gav vi Whiskas burkmat och torrfoder från Whiskas el Friskies. Katterna var ofta dåliga i magen, ful päls, mm. När vi bytte upphörde alla såna bekymmer, dessutom mycket smidigare med torrfoder. Min katt som var 13 när vi bytte blev otroligt mycket fräschare. Nu är han snart 18 och börjar bli skruttig igen, men nu hjälper det nog inte att byta foder... =(