Avmaskning

_Runaway_

Trådstartare
Någon som vill slösa sin tid med att hjälpa stackars förvirrade mig :confused: Typ tre dagar innan betessläpp avmaskade vi med Noromectin (Ivermectin. fick råd av en som jobbade på stuteri). Nu har vi fortsatt under betessäsongen, avmaskar var sjätte vecka. I höst har vi tänkt göra träckprov. Men frågan är, ja det vet jag knappt själv för jag är så nollställd. :crazy: Träckprov görs i oktober (får hit en sån föreläsare då). och innan dess är hästarna uppstallade. Avmaskar man med samma preparat innan uppstallning som vid bete? Eller vilken mask vill man åt då, på hösten?

Sv: Avmaskning

Med Ivermektin avmaskar du bara var åttonde vecka under sommaren. Gå in på Apoteket och skaffa information om avmaskning. De har bra böcker och informationsblad. Man ska inte avmaska oftare än nödvändigt.

Sv: Avmaskning

Förutom att hästarna avmaskas vår och höst, så avmaskar jag bara mina hästar vid byte till nytt bete. Ger ju inte så mycket att avmaska och låta dom gå kvar på samma bete och bli "infekterade" direkt igen...

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Boj
·
Hästvård Hela stallet har gjort maskprov och idag kom odlingssvaret på stora blodmasken som visade att flera hästar är smittade. :( Stallet i...
Svar
9
· Visningar
3 983
Senast: Madick
·
Hästvård Hej! Jag skickade in ett träckprov tidigt i måndags morse. Det var alltså nattens träck. Tyvärr kom det inte fram till labbet förrän på...
Svar
5
· Visningar
1 295
·
Hästvård Vi har gott om gräs året om i både sommar o vinterhage. Vår 2013: Min häst 0 EPG blodmask, ingen förekomst av bandmask. Flyttas till...
Svar
1
· Visningar
1 109
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama