Avmaskning

M

maximilia

Frågor till avmaskningsgudarna ;)
I höstas fick tjejerna en helt ny hage, och avmaskades som vanligt. Nu i sommar har dom oxå fått en ny hage (och med ny menar jag en där det inte gått hästar innan) och avmaskades innan betessläpp. Vi tog ett träckprov innan den avmaskningen, och den visade väldigt bra värden. Nu har vi inte avmaskat dom på hela sommaren, och ska snart byta till en ny hage igen.

Är det då nödvändigt att avmaska? Räcker det med att ta träckprov och om det visar bra värden strunta i avmaskningen? Hur är det med unghästar, dom ska väl avmaskas? Och om en häst avmaskas måste väl alla i den hagen avmaskas oxå? Dom där gula prickarna (styngflugan?) har jag bara hittat några få av.

Flocken består av fyra halvblod, och hagarna är väl tilltagna, alltså behöver dom inte beta i ratorna. Vi har växlat mellan två stora hagar nu i sommar, för att maximera betet och minska parasittrycket.

Sv: Avmaskning

Med helt rena beten och lågt värde på träckprov skulle jag avvakta med avmaskning tills styngflugan gett upp för hösten. Även om det bara är några få prickar så blir det ju nya äckliga styngflugor i just ert område nästa år.

Då blir det avmaskning i slutet av oktober med lämpligt medel?
Om dom går i en ren hage hela vintern, behöver man då avmaska till våren innan man byter hage?

Ett ivermectinmedel i oktober borde vara lagom.

Man behöver inte avmaska för hästarnas skull, utan för att begränsa smittan i hagen de går ut i. För att VETA om ni kan skippa avmaskning behövs det ju träckprov. När skulle ni byta hage i vår och vad är det för hage?

Självklart tar vi träckprov och ser om vi måste avmaska eller inte.
Jag antar att vi gör samma som i våras, dvs dom går i vinterhagen tills gräset har vuxit tillräckligt för att släppa i sommarhagen. Förhoppningsvis får dom en helt ny hage då oxå.
Noromectin, är det ivermectin?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Hästvård HUR kan det fortfarande finnas bandmask? Överlever de längre än den ”normala” vilotiden? Kan man bli av med det? Vi har vilat hagar...
Svar
1
· Visningar
1 408
Senast: Madick
·
Hästvård Hej. Vi har gjort träckprov på våra hästar och min häst nollade allt. Men stallägarna vill för säkerhetsskull ( att dom inte blivit...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Madick
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 802
Senast: L.N
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30