Avmaskning!

Bäst och bäst beror väl på vad träckprovet visade, eller vad du använde förra året. Vad använde du ?
 
vi har köpt något som hete ivomec? hur de nu stavas :P och det verkar då funka bra tycker vi! :D
 
jag ger ivomec och banmint vid 2 olika till fällen en på våren å dne andre på hösten.. Ivomec är starkare å tar mer än Banmint.. så tänk på det:)
 
Blodmasken är den mask man främst vill komma åt eftersom den orsakar störst skada hos hästarna. Du kommer åt den med tex. banminth, ivomec och cydectin. Det viktiga är att du följer medlets intervaller under hela sommaren.

banminth = avmaskning med 4 veckors mellanrum
ivomec = avmaskning med 8 veckors mellanrum
cydectin = avmaskning med 12 veckors mellanrum

Om du väljer att använda tex. banminth så ska du, vid första avmaskningstillfället, 3 dagar innan betet, avmaska med dubbel dos för att komma åt bandmasken också. Sedan fortsätter du resten av betessäsongen med enkel dos av samma medel.
OBS! Det är endast banminth som du behöver ge dubbel dos av när du gör första avmaskningen, 3 dagar före betet.

Som ovanstående skrev så har det också att göra med vilket preparat du använde förra året. Man använder sig av samma preparat hela avmaskningsåret för att sedan byta medel vartannat år. Tex. år1: cydectin, år 2: banminth.

För att vara extra säker på vilket medel du ska använda råder jag dig att ta ett träckprov. Då får du reda på vad hästen går och bär på och kan utefter det bestämma dig för vilket medel du ska använda.

Hoppas att du hängde med... :)
 
Ivomec är läskigt. Vår gödselstack dog när vi mockade ut det. Alla maskarna. :( Scaary.
 
Jag använde fyrantel idag.. när ska man avmaska nästa gång när man använt det? :o har inte såå bra koll på alla dessa medel....
 
Jag använder Ivomec på hösten och Fyrantel på våren. Det har fungerat bra för mig. Även de gör så där jag har mina hästar inhyrda.
 
Som Mynta2 skrev; du ska avmaska igen om 4 veckor och fortsätta så hela säsongen.
 
Om ni har gödselstacksmaskar är det inte så konstigt om de dör om ni lägger ut bajset efter avmaskning där. Det är MASKAR, och ni lägger ut GIFT för maskar, såklart de dör! Står det inte i "bruksanvisningen" till gödselstacksmaskarna att man inte får lägga ut bajs från avmaskade hästar på några dar?

Det skulle hänt vilket avmaskningsmedel ni än tog.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
546
Senast: aglaonema
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: Livi
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Jag och en stallkompis har diskuterat det här med att ha hunden med sig i stallet efter avmaskning. Hundarna tar sig ju gärna ett litet...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Loma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp