Avmaskning?

P

Provincia

Hur många gånger på ett år brukar ni avmaska? Vi avmaskar 4 ggr /år. Har hört att man ska avmaska fler ggr...

Det beror på vilket medel man använder och vad man har för hästar och marksituation.

För vuxna hästar blir det avmaskning:

3 dar före bete, sen med medlets intervall under betessäsongen. Hur många gånger beror alltså på medel och hur länge hästarna går på gräs.

Har man föl/åring lägger man till en avmaskning i jan/feb mot spolmask, helst tar man träckprov först, det är inte alls som behöver avmaskas då.

Medlens intervaller är:
Pyrantelpreparat (Banminth, Fyrantel) 4 veckor.
Ivermectinpreparat (Ivomec, Noromectin, Bimectin, Eraquell) 8 veckor.
Moxidectin (Cydectin) 12 veckor.

Ingen avmaskning på vintern alltså!

Vi har pga av diverse anledningar ingen beteshage i år, utan de måste fprtsätta att gå i samma hage som förra sommaren och i vintras. (Vi lät plöja beteshagen för att så om den, men sedan råkade bonden glömma bort den så den är fortfarande inte sådd. :crazy:) Det är förstås så förkastligt att apotekets råd för avmaskning av häst inte ens vill ge anvisningar för avmaskning i sådana situationer... Jag antar att vårt "betessläpp" måste vara när gräset kommer, kan man tänka så?

Tänk på att hästarna redan går och gnager, och ju mindre gräs destå tuffare parasittryck. Jag skulle skicka in träckprov nu och agera efter det. Har ni mycket mask redan så skulle jag börja avmaska redan nu i slutet av april.

Varför bara före och efter bete, och vilket medel använder du då? Vilken mask bekämpar du?

Jag har innan avmaskat tre dagar innan bete och sen intervallet som står på medlet. Sen har jag avmaskat i okt-nov mot styngflugan.

I år avmaskade vi tyvärr i februari oxå. Stallägaren har sina egna idéer men kan tyvärr inte berätta varför hon avmaskade... Jaja nu blir det ändring i eget stall!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
576
Senast: Jeps
·
  • Låst
Foder & Strö Varmblod 21 år. Svårfödd. . I fint hull men mot smalare hållet. Bete i princip slut, hösilage 4 ggr dag. Fick hem henne i juli...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 015
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar