Avmaskning.

Gabriol

Trådstartare
Vet att det finns många trådar om detta i arkivet, har sökt men inte hittat alla svar på mina frågor.

Har en vuxen häst (8 år), NÄR ska jag då avmaska med VAD?
Är träckprov nödvändigt?

/ Zofia

Det kan vara bra att ta ett träckprov för att få en uppfattning om hur stort parastittrycket är där du har din häst. Du får också uppgifter om huruvida hästen är infekterad med bandmask och kan styra ditt val av preparat utifrån det. Träckprovet tas frampå vårkanten, i april ungefär!

För en vuxen häst rekommenderas avmaskning ett par dagar före betessläpp (eller vid motsvarande tidpunkt för de hästar som inte släpps på bete) samt med jämna mellanrum under sommaren fram till installning. Hur ofta bestäms av preparatet, för Banminth gäller t ex 4 veckor och för Ivomec 8.

Om din häst har en bandmaskinfektion kan du avmaska med det nya (receptbelagda) preparatet Equimax i maj. Annars kan du välja mellan Banminth, Cydectin, Ivomec m fl. Om du t ex använde Banminth förra sommaren är det bra att variera och köra med Cydectin eller Ivomec i år.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Alla hästar har en mer eller mindre mängd mag- och tarmparasiter och det är när dessa nivåer stiger över ett gränsvärde som vi behöver...
Svar
3
· Visningar
920
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka