Avmaskning

T

Tuki

Förra säsongen avmaskade vi i vårt stall med ivomec. Därför är det dags var banminth (givetvis skall jag ta ett träckprov innan avmaskningen) men jag har ett par frågor:

1)En tjej i vårt stall vill inte byta avmaskingsmedel utan säger att hon under alla år hållit sig till Ivomec och att detta fungerat bra. Jag har försökt övertala henne men utan resultat. Vad händer (med maskarna) om hon fortsätter med Ivomec medan vi andra tar Banminth.

2)Hur missvisande blir det om jag endast tar träckprov från min häst? de andra i stallet vill inte ta träckprov med motiveringen att det kostar för mycket.

3) Banminth skall ju tas med 4veckors mellanrum och ivomec med 8 veckor, tjejen som jag talade om i första frågan vill inte följa detta schema utan planerar avmaska sin häst strax före betessläpp och sedan drygt tre månader senare - vad kan detta får för konsekvenser? Kan hennes häst anses som avmaskad?

1)En tjej i vårt stall vill inte byta avmaskingsmedel utan säger att hon under alla år hållit sig till Ivomec och att detta fungerat bra. Jag har försökt övertala henne men utan resultat. Vad händer (med maskarna) om hon fortsätter med Ivomec medan vi andra tar Banminth.

Man riskerar resistens.

) Banminth skall ju tas med 4veckors mellanrum och ivomec med 8 veckor, tjejen som jag talade om i första frågan vill inte följa detta schema utan planerar avmaska sin häst strax före betessläpp och sedan drygt tre månader senare - vad kan detta får för konsekvenser? Kan hennes häst anses som avmaskad?

Avmaskar hon med 12-månaders intervall med Ivomec så kommer hennes häst att smitta ner betet/hagarna rejält med mask. Detta gör eg inte era hästar som avmaskas sådär jättemycket, de kommer få en högre maskbörda eftersom de hela tiden får i sig nya maskar. Däremot om de avmaskas som de ska så mår de inte dåligt, men betet/hagarna kommer bli KRAFTIGT nedsmittat.

Om alla utom en tjej vill avmaska med Banminth och tjejen trots att det finns fakta och råd om avmaskning från t ex SVA vägrar följa dessa skulle jag be henne lämna stallet.

2)Hur missvisande blir det om jag endast tar träckprov från min häst? de andra i stallet vill inte ta träckprov med motiveringen att det kostar för mycket.

Du får bara veta hur mycket mask DIN häst har eller inte har. Det säger inte hur mycket mask de andra hästarna har. På samma mark kan två olika hästar ha olika mycket mask.

Och du avmaskar ju ffa för att skydda betet/hagen och inte så mycket hästarna i första hand, och det faller helt eftersom hon vägrar följa med i rutinerna.

JAG skulle allra helst se att hon ombads lämna stallet, annars skulle jag faktiskt tycka att hennes häst kan gå i en egen liten hage och smitta ner den med mask istället för att förstöra betet för er andra.

Jag förstår inte hennes resonemang. Ivomec är visserligen bra, men de det är på god väg att blida resisens mot det. Samt så tar ivomec inte bandmask, vilket banminth gör. gillar hon inte banminth så finns det ett nytt medel som heter Equimax, som tar båda. För om ni avmaskar mot bandmask men inte hon, kommer ju era hästar ändå utsättas för smitttryck (om de går i samma hage mm) så då borde ju det förstöra rätt mycket för er!

Prata med stallägaren, hon förstör för er allihop. Och vaddå "funkar bra"?!

Skriv ut info från Hippocampus och den här artikeln och sätt upp i stallet!

Tack!

Problemet är att vi bara är fyra i stallet (jag, stallägaren, "tjejen son inte vill ha något annat än Ivomec" samt en annan ung tjej). Den unga tjejens häst har kommit relativt nyss till stallet och går i sjukhage eftersom den är konvalecent (har med andra ord inte alls gått med våra hästar). Stallägaren kan inte särskilt mycket om hästar och är jättebrakompis med tjejen som bara använder ivomec. Till saken hör att denna tjej egentligen är närmare de sextio och har haft häst i hela sitt liv. Så om jag och hon har avvikade meningar lyssnar stallägaren på henne. Dessutom är hon och stallägaren mycket goda vänner. Tyvärr.

Själv vill jag inte flytta eftersom stallet är bra med stora boxar, minst 10 timmars utevistelse (ofta mer), fodring fem gånger per dag, täckesbyten, mycket billig hyra, samt på cykelavstånd från mig.

Så efter mycket funderande har jag bestämt mig för att skicka iväg ett gemensamt träckprov - läste på Ryttartorget att man kunde göra det på 2-3 hästar som gått på samma bete (vilket våra gjort). Därefter kommer jag att erbjuda mig att köpa Banminth till hennes häst. Eftersom hon är mycket ekonomisk, så kanske hon nappar på det.

Anledningen till varför hon håller sig till Ivomec är att hon någon gång i sin ungdom (hon är sextio) fick lära sig att om man börjar med ett avmaskningsmedel så skall man fortsätta med det. Fråga mig inte varifrån hon har lärt sig det och varför hon håller fast vid denna åsikt. Men jag hoppas att om jag erbjuder mig att köpa avmaskningsmedlet så kommer hon att gå med på det.

Men om hon "en gång lärt sig det" och du visar vad SVA faktiskt säger IDAG så kanske det går hem? Alltså att du visar att FORSKNING säger så, att det inte är något du hittat på.

Vad SVA säger om detta har jag redan sagt till henne. Tyvärr litar hon mer på sina egna kunskaper än på SVA, vad forskningen påvisar gör inget större intryck på henne. Jag har slitit mitt hår mer än en gång.

Men jag skall nog visa vad Ryttartorget och SVA skriver för stallägaren och så får hon ta och reda ut det med hästägaren.

Vet du om det räcker att ta ett samlat träckprov för tre hästar? Hur pass pålitiligt är resultatet?

Jag skulle försöka ta individuella prov (man kan ta samlingsprov på 3 hästar) just för att få en siffra för 'ivomechästen'. Det där att HON säger det "fungerat bra" kan hon ju INTE veta om hon aldrig tagit träckprov ju?!

Så jag tycker du ska försöka sätta lite tumskruvar på henne (förhoppningsvis med hjälp av de andra i stallet) och tycka att "okej, visa med träckprov på din häst att det HAR fungerat bra då".

Som en absolut sista nödlösning så kan du ju tala om för henne att köper hon Banminth i PULVER så får hon ett års avmaskning för samma pris som ett träckproc kostar. Och MÅNGA gånger billigare än Ivomec.

Sen, ang avmaskning och att det "fungerar". Jag avmaskar 'som man ska' har få hästar på stor yta men har ändå rejält med blodmask. Dvs vinterhagen är nedsmittad, och det rejält =/ Jag blev rätt förvånad över träckprovsresultatet faktiskt (jag hade dock inga problem med de maskar jag förväntade mig att se på träckprovet).

Så, få henne att med enskilt prov på hennes häst 'bevisa' att det fungerar eller att hon går med på att hennes häst avmaskas med banminth nästa år (vilket är billigare än träckprov om hon köper pulver).

Problemet med samlingsprov är att man inte vet vilken häst som är vem, en del hästar får mindre mask än andra även i samma hage, men de smittar ju betet betydligt mer. Och 'blandar' ni får ni ju inte veta hur mycket respektive häst har: Däremot är samlingsprov betydligt bättre än inget prov alls!

jo, jag vet att individuella prov är bättre än samlingsprov. Men eftersom hästägaren ifråga är mycket ekonomisk (läs snål) så har hon sagt att hon inte tänker bekosta ett träckprov och själv kan jag ensam betala för ett gemensamt träckprov men jag vill inte stå för kostnaden av tre träckprov.

Nästan alla diskussioner ang. avmaskning avslutas med att hon säger att hon aldrig märkt att hennes häst haft mask, det hjälper inte att jag drar fram artiklar som säger att alla hästar alltid har mask.

Det där med att hagar kan vara rejält nersmittade även om man avmaskar rätt, är just det som jag är livrädd för. Och hagarna är med 100% säkerhet nersmittade eftersom denna kvinna stått längre i stallet än jag. Dessutom har hennes häst gått vinterhagen lite under sommaren. Som tur är har stallägaren gått med på att stänglsa av nya hagar (både sommar och vinter), men då vill jag ju att de nya hagarna skall hållas så rena som möjligt medan de ordinarie vilar.

Jag pratade med stallägaren sent i går kväll och visade en utskrift från Ryttartorget ang. avmaskning och det verkar som om det fick effekt. Nu hoppas jag bara att hon på något sätt skall kunna övertala hästägaren. Det där med billigt Banmithpulver skall jag tala om för henne, tack för tipset!

Jag avundas er alla som har eget stall och slipper allt sådant!!!

Tror du att du kan få stallägaren att gå in och styra upp avmaskningarna?

Dvs, ni får nya hagar (har Ivomec-hästen gått BÅDE på betet och i vinterhagarna på sommaren är BÅDE betet och vinterhagarna nog smittade =/) som är maskfria. Innan de släpps över där avmaskas alla, och sen avmaskas de var fjärde vecka med Banminth och STALLÄGAREN sköter avmaskningen. Dvs hon köper maskmedel och avmaskar alla hästarna i stallet och lägger avmaskningskostnaden på stallhyran aktuella månader?

Det är enligt min erfarenhet det ENDA sättet som fungerar när åsikterna går isär ang avmaskning, annars är risken att motspänstiga ägare 'fuskar' och säger att de avmaskat men de inte har det. Hänt mer än en gång i de inackorderingsstall jag stått i.

Tror du det skulle kunna vara en lösning?

Det andra alternativet jag ser är att Ivomec-hästen får gå i egna hagar och smitta ner dem bäst den vill, men då drabbar det ingen annan heller.

Jag har precis motsatt problem i mitt stall. Där är jag den enda som har fattat att man inte kan avmaska med samma preparat hela tiden. Nu har min häst avmaskats med ivermectin två säsonger och jag måste byta till pyrantel. Men min stallmänniska menar att h*n konsulterat en veterinär som säger att man bara ska använda ivermectin...

Hur fungerar det om jag själv byter till pyrantel men de andra kör med ivermectin hela tiden? Jag tänker att de maskar som min häst får i sig från de andra hästarna kan göra att min häst får resistenta maskar i sig. Hur fungerar det egentligen med den saken?

Tack för allt engagemang! :)

Jo, det bästa sättet hade helt klart varit om stallägaren använt sig av suverän makt. Så var det i förra stallet: stallägaren köpte in medlet, avmaskade alla samtidigt och sen fick alla betala till stallägaren. I detta stall har tyvärr den 60-åriga kvinnan i praktiken lika mycket att säga till om som stallägaren. Stallägaren är en typisk månskensbonde/bondinna, som tycker mycket om sina djur men som inte alltid hinner med dem och blir därför bara glad om någon annan (i detta fall den 60-åriga kvinnan) tar ansvar.

Stallägaren skall som sagt ta diskussionen med kvinnan angående Banminth. Träckprovet vill ingen betala så om jag inte lyckas övertala dem, får det bli ett gemensamt. Så snart hästarna blivit korrekt avmaskade skall de släppas ut på det nya sommarbetet. Sen blir det väl jag som får hålla koll på att avmaskningen verkligen sker med rätt intervall, eftersom den 60-åriga kvinnan inte har något intresse av det och stallägaren inte hinner med. Så länge som inte 60-åringen motarbetar detta, kan jag avmaska samtliga. Och jag tar hellre själv hela ansvaret än riskerar att "Ivomec-hästen" smittar ner min häst, dessutom tycker jag synd om Ivomec-hästen.

Jag har mycket stor respekt för människor som har lång erfarenhet med hästar, men ibland kan jag bli tokig på att många av dem är så ovilliga att överge sina gamla kunskaper trots ny forskning.

Skriv ut från länkarna Tuki fick ovan och presentera för de i ditt stall, och be att de tar fram KÄLLOR till påståendet att man bara ska använda Ivomec, alltså att veterinären ifråga får redovisa för var han fått det ifrån.

Hästarna blir immuna mot avmaskningmedlet, och då hjälper det inget på dessa maskar...

Så jag tycker att om hon är så säker, ska hon tala med en häst veterinär, som kan tala om hur det ska gå tillväga...andra ska ju faktiskt inte sota för det!!!

Sam

Men gud!!!Så otroligt stubborn och trångsynt!När du kommer med färsk forskning och belagda fakta och hon fortfarande inte tar in något utan bara hänvisar till sina egna gamla sanningar...jag vill inte byta med dig...ojojoj...Har du verkligen stuckit artiklarna under äsan på henne?Eran veterinär då, lyssnar hon kanske på han/henne?

Det är så trist med den sortens hästägare som kan allt och vet bäst. Forskning är ju bara blahablaha...

Jag LÄNGTAR till den dag jag kan köpa min egen gård med EGET stall och bestämma allt själv!

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 951
Senast: Takire
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 605
Senast: Boj
·
Hästvård Hej, min häst har i princip vilat sedan september förra året då han först fick en stor blödning i gaffelbandet som tagit lång tid att...
Svar
7
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka