Avmaskning

Lilla_Gubben

Trådstartare
Spelar mängden mask någon roll?
Min häst hade vid träckprov +1100 av lilla blodmasken, men 0 av stora, räcker det med en spruta cydectin (vi hade det i stallet), någon som har koll?
Kommer ihåg att man förr om åren, innan träckprovens tid gav dubbel dos ivomec mellan varven

Spelar mängden mask någon roll?
Min häst hade vid träckprov +1100 av lilla blodmasken, men 0 av stora, räcker det med en spruta cydectin (vi hade det i stallet), någon som har koll?
Kommer ihåg att man förr om åren, innan träckprovens tid gav dubbel dos ivomec mellan varven
Ivomec ger man inte dubbel dos av, du tänker kanske på Banminth?

Cydectin räcker absolut en spruta!

Mycket men inte jättemycket. Ingen fara för hästen men en hel del smitta ut på marken så mocka!
Tack, unghästen två år hade enbart typ påvisade bandmaskägg ingen siffra och Inga blodmaskar. Jag har ganska stora hagar och så ändå är det lågt parasitryck. Smashar bajskorvar i ratorna med gräsklipparen. Jag tog också sådan stor odling som jag skulle få odlingssvar om två veckor.

Jag vet att hon är känslig. Jag ringer veterinär.

Ivomec ger man inte dubbel dos av, du tänker kanske på Banminth?

Cydectin räcker absolut en spruta!

Tack!

Jo, det är möjligt jag blandade ihop dem, kommer ihåg att man typ använde banminth och ivomec och den ena gav man dubbel vid något tillfälle (våren?, innan betessläpp)

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
3 259
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Okej I have some problems... Jag har i dagsläget en 4 årig shettis, 2 årigt halvblod samt ett 7 årigt halvblod. Vi köpte en gård för...
Svar
3
· Visningar
1 186
Senast: Aifos
·
  • Låst
Hästvård Vi gjorde kolla masken i våras innan sommarbetet, 4 st hade höga värden. En hade strax under gränsen men är stallets magra häst,på...
Svar
1
· Visningar
472
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10