avmaskning

Elwan

Trådstartare
Jag har tagit maskprov på hästen jag köpte innan jul (10 år), får inte tag på vet på vidilab och tänkte fråga här också.
Det står att han har måttlig förekomst av stora/lilla blodmasken, inga bandmaskägg och efter odling ingen förekomst av stora blodmasken.
Men han bör behandlas? Min gamling, 23 år, hade ingen förekomst av något. Honom kan jag lämna obehandlad?

Sv: avmaskning

Vad brukar din häst ligga på proverna? När avmaskade du senast med vilket medel? Vad går hästarna i för hage?

Vad brukar din häst ligga på proverna? När avmaskade du senast med vilket medel? Vad går hästarna i för hage?

Som sagt, nyköpt häst, avmaskad i våras. Min gamle har inte behövt avmaskas senaste åren. Går i vinterhage nu, en tallplantering.

Tallplanteringen, är den permanent vinterhage eller en som bara används nu?

Måttligt är inget som stör hästen och din gamling lär inte plocka upp något mer nu än han brukar, så normalt om du ska avmaska så är det för att skydda hagen de går i. Nu ser jag, köpt i december. Då kan det vara läge att avmaska så han får hjälp nu när det är nya maskstammar han ska brottas med, jämför nya baciller på dagis efter sommaren eller på nytt jobb. Räkna också med högre värden än vad hans normalläge är senare i vår, just pga det jag skrev innan.

Men om hon avmaskar nu, hur blir det med massuppvaknandet av lilla blodmaskens larver?

Iom att hon har positivt finns det tillräckligt med vakna maskar för att det inte ska bli något massuppvak. Den här vintern är heller inte någon normal vinter, många kommer troligtvis ha högre värden i vår.

Jag pratade med min vet igår, han rådde mig att vänta med avmaskning till feb. Vad tycker ni om det?

Med den här vintern skulle jag inte låta hästen fortsätta smitta ner markerna. I normala fall dör de ägg som kommer ut men det som kommer ut nu överlever, det är alltså ett helt annan smittläge än en normal vinter. Hade det varit snö och kallt hade jag också sagt avvakta. Men då till mars, april. Varför just till februari?

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 079
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 625
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka