Sv: Avmaskning.
Är smittrycket högt så behövs det tyvärr ganska mycket avmaskning i 1-2 år samtidigt som man mockar hagarna så mycket som möjligt, helst varje dag.
Den här vintern är väldigt skum och jag misstänker att många kommer få högre värden än normalt eftersom det varit smittsamt under längre tid, normalt får ju hästarna "vila" från smitta när det är snö och kallt.
Träckprov redan nu och start av mockning så snart som möjligt. Fråga gärna efter du fått svaret, det går bra att skicka PM om du vill. Varje situation är unik vilket många veterinärer inte lägger ner möda på. Apovet t.ex. fick jag ut ett kombinationsmedel från när jag bara behövde rent ivermektin, inga frågor om hur det såg ut i övrig besättning eller vidare ev. behandling eller när jag skulle ta prov igen. Jag fick mer känslan av att det var mer intressant att bli av med mig snart och få sälja det dyraste medlet han kunde hitta vilket inte var det jag behövde. Andra veterinärer i mina trakter är övernitiska och avråder avmaskning fast det behövs eller skriver ut minsta möjliga mängd så folk som inte har stenkoll på sina hästars vikt får för lite medel, dvs det snabbar på resistensutvecklingen.
Det är en snårig väg så snart man inte har "normala" avmaskningsbekymmer.