Avmaskning.

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Miloni
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 997
M

Miloni

Hur gör man för att få sin häst maskfri? Just nu går min häst i en otroligt dåligt skött hage vilket resulterat i väldig ökning av det här epg.

Hur ska jag göra för att få honom maskfri? Avmaskar man tills resultet gått ner igen eller hur gör man? Jag har aldrig haft problem med mask innan nämligen.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avmaskning.

På vintern gör man inget om det inte händer nåt speciellt. Ta täckprov till våren och ring veterinären sen du fått resultatet. Då får du rätt preparat som du tar enligt anvisning och sköt hagarna rätt så blir det bättre.

Är smittrycket högt så behövs det tyvärr ganska mycket avmaskning i 1-2 år samtidigt som man mockar hagarna så mycket som möjligt, helst varje dag.

Den här vintern är väldigt skum och jag misstänker att många kommer få högre värden än normalt eftersom det varit smittsamt under längre tid, normalt får ju hästarna "vila" från smitta när det är snö och kallt.

Träckprov redan nu och start av mockning så snart som möjligt. Fråga gärna efter du fått svaret, det går bra att skicka PM om du vill. Varje situation är unik vilket många veterinärer inte lägger ner möda på. Apovet t.ex. fick jag ut ett kombinationsmedel från när jag bara behövde rent ivermektin, inga frågor om hur det såg ut i övrig besättning eller vidare ev. behandling eller när jag skulle ta prov igen. Jag fick mer känslan av att det var mer intressant att bli av med mig snart och få sälja det dyraste medlet han kunde hitta vilket inte var det jag behövde. Andra veterinärer i mina trakter är övernitiska och avråder avmaskning fast det behövs eller skriver ut minsta möjliga mängd så folk som inte har stenkoll på sina hästars vikt får för lite medel, dvs det snabbar på resistensutvecklingen.

Det är en snårig väg så snart man inte har "normala" avmaskningsbekymmer.

Jag har fått svar på träckprovet och även pratat med två veterinärer, den ena fick jag bara utskrivet ivomec till en behandling och av den andra veterinären fick jag utskrivet ett långtidsverkande maskmedel som hette Cydectin vet(?) som hästen ska behandlas två gånger med, en gång nu och sen en gång om ca 3 månader. Att behandla bara med ivomec en behandling hade bara varit slöseri tydligen.

Jag hoppas jag slipper sånna här problem sen, han gick från att ha 50 epg till över 800 på bara några månader, har haft honom i många år nu och aldrig haft problem med sånt här innan. Jag är glad att jag kollade honom iallafall nu så kan han redan nu.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!