avmaskning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Choo

Trådstartare
Behöver hjälp med avmaskningen till vårat russ.

Köpte nyligen ett russ sto, hon har börjat klia svansen, hosta ibland (inte snorig) och börjat tappa päls på olika områden på kroppen.

Fick provresultatet från maskkontroll.se, 1600 blodmaskar hade hon. Fick odlingen efter några dagar och då hade hon förekomst av larver från stora blodmasken.

Avmaskade henne idag, men dum som jag är så fick hon ut större delen av avmaskningen på golvet. så jag fick ringa och beställa ett till avmaskningsmedel.

ska jag beställa ett nytt avmaskningsprov om en månad för att se om maskarna försvunnit? eller hur lång tid ska jag vänta? eller vad ska jag göra:confused: vill vara säker på att allt försvinner.

Jag kan verkligen ingenting om avmaskning:crazy:

Sv: avmaskning

Beställ även ytterligare en kur.

Larverna går i omlopp och för att inte åter igen drabbas av det så bör du avmaska ytterligare en gång efter 10 dagar.

Tack för snabbt svar!

Så då avmaskar jag om henne om 10 dagar igen? sen efter det beställer jag täckprovet från maskkoll?

Någon som varit med om att hästen börjat tappa pälsen?

Pälsen är borta på några områden bla. ansiktet, bröstet, ryggraden. Man ser klart och tydligt huden. områderna är några cm stora.

Ska ringa vet i morgon och fråga men jag tänkte om någon har varit med om något liknande?

Beställ även ytterligare en kur.

Larverna går i omlopp och för att inte åter igen drabbas av det så bör du avmaska ytterligare en gång efter 10 dagar.

Det beror på vilket preparat man avmaskar med, oilika preparat tar olika stadier.

Equippo lab (om man använder dem) har en veterinär kopplad till sig så man kan ringa och få råd + recept.

Senast ändrad:

Tack för snabbt svar!

Så då avmaskar jag om henne om 10 dagar igen? sen efter det beställer jag täckprovet från maskkoll?

NEJ, du behöver INTE avmaska efter 10 dagar igen. Stora blodmasken har inte några vilande stadier, bara lilla.

Efter hur många dar fick du svar på odlingen? Det tar ett par veckor i värmeskåp innan larverna är utvecklade nog för att man ska kunna skilja på stora och lilla blodmaskens larver.

Vilket medel avmaskade du med och hur stor är egentligen russet om en spruta inte räckte, även om du sprutade ut en del?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
752
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·
Hundhälsa Min ena utreds sedan två månader för kennelhosteliknande hosta och orsaken gäckar veterinärerna. Hjärtat är kollat (pga tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 440
Senast: Maggie-Bus
·
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V