Avmaskning vid dräktighet.

plumpen

Trådstartare
Vill bara ha ett Ja eller Nej svar nu. vet någon om jag kan ge mitt sto avmaskingsmedel nu när hon är dräktig?? hon ska ha i Maj.

Sv: Avmaskning vid dräktighet.

plumpen skrev:
Vill bara ha ett Ja eller Nej svar nu. vet någon om jag kan ge mitt sto avmaskingsmedel nu när hon är dräktig?? hon ska ha i Maj.

NU (alltså vinter) ska du inte avmaska alls! För är hon dräktig lär hon vara äldre än åring...

Just nu ligger blodmaskarna i dvala, avmaskar du så finns risken att du väcker upp dem och får kraftig kolik. Det är ovanligt, men inte mer ovanligt än att jag de två senaste åren vet tre hästar som fått så.

jag hört något att man ska rådfråga veterinär vid avmaskning under dräktiget:confused:

lånar sista knappen...
jag har alltid avmaskat mina dräktiga ston enligt ordinarie avmaskningsschema och har hört av min veterinär att man ska det med. Avmaskar dock inte i januari på de vuxna, för de har ju fått sin november avmaskning, däremot avmaskas de strax innan fölning med ivomecen eller liknande ivomectin prep.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 253
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 800
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 979
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter