Avmaskning valp?

Sv: Avmaskning valp?

Om du är uppfödare av en valpkull, så avmaskar man vid 2,4,6 och 8 veckor. Har du nyss köpt en valp, så avmaska den efter 3 veckor. Har den då mask, så avmaska efter 2 veckor igen och därefter endast vid kraftig misstanke om mask/efter träckprov som visar att hunden har mask.

Tack för svar!:bump:
Då avmaskar jag om ca 3 veckor eller strax innan.(han fyllde 8 veckor i onsdags)
Spelar det roll vilken sorts avmaskning?
Hur avgör man om ev fler avmaskningar,prov?

Efter denna avmaskning, behövs det inga fler då eller ska det göras en gång per år eller mer?

På en så liten valp räker det med att avmaska med banminthpasta.
Om hunden Inte har mask då, så behöver du inte avmaska igen förän hunden är ca 1 år och då med drontal comp. Man bör endast avmaska sina hundar när det finns stark misstanke om mask eller om man tar ett träckprov som visar på maskförekomst. Detta för att miska risken för att få resistenta maskarstammar.
Lycka till med lille vovven :)

jag har inte avmaskat min hund ordentligt alls sedan jag fick honom. borde kanske göra det. Men han tål inte maskmedel så det får bli efter prat med veterinär. jag misstänker ingen mask men han är väldigt tunn. men så är han en tunn ras också så... jag vet inte

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
987
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 755
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 460
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar