Avmaskning, vaccin m.m.

Aliche

Trådstartare
Undrar bara lite hur ni gör med diverse saker som avmaskning och vad ni vaccinerar era hästar mot och vid vilka tidpunkter samt hur ofta? :cool:

Sv: Avmaskning, vaccin m.m.

Avmaskning finns det oändligt många trådar om där du får svar på exakt det du frågar.

Vaccinerar gör jag mot stelkramp som föl och sen var 3e år. Influensa vaccinerar jag mot en gång om året, försöker lägga grunden så den årliga sen blir i december när det ändå inte är några tävlingar.

så det är bara influensa och stelkramp man vaccinerar mot?

Influensa krävs för att få tävla, även i vissa stall.
Stelkramp säger ju sig självt.. :smirk:
Jag vaccinerar även mot botulism då min häst äter en del hösilage vinterhalvåret, men det är det många som inte gör, det avgör man ju själv.

Sen är det ju stelkramp vet 3:e år och influensa+botulism varje år.

tackar, var inne på agrias hemsida precis å läste lite å där stog samma sak influensa varje år och stelkramp var 3 :)

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
737
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
997
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama