Avmaskning utan att byta hage?

Madeira

Trådstartare
Min häst har 800 epg(?) lilla blodmasken och jag har fått avmaskningsmedel utskrivet men nu till den klämmande skon...

Stallet har bara en hage, rätt liten i förhållande till antalet hästar så att dela av är inget alternativ. Hagen mockas dock regelbundet, ett par-tre dagar i veckan. Är det problem om hästen går i samma hage när den avmaskats?
Kompisarna har inte kollats och jag vet därför inte hur mycket mask dom har, om dom har öht? Blir det ett problem? Kommer det vara pengar i sjön och hästen blir smittad direkt igen?

Min häst har 800 epg(?) lilla blodmasken och jag har fått avmaskningsmedel utskrivet men nu till den klämmande skon...

Stallet har bara en hage, rätt liten i förhållande till antalet hästar så att dela av är inget alternativ. Hagen mockas dock regelbundet, ett par-tre dagar i veckan. Är det problem om hästen går i samma hage när den avmaskats?
Kompisarna har inte kollats och jag vet därför inte hur mycket mask dom har, om dom har öht? Blir det ett problem? Kommer det vara pengar i sjön och hästen blir smittad direkt igen?
Det är inte det som kommer ut när du avmaskar som är värsta boven utan det bajs som kommit ut innan du avmaskar. Mockar ni så får ni bort smittan hela tiden så det går utmärkt att avmaska i den hage hästen går.

sen kan man alltid ta ett varv med en harv eller bara gräsklipparen i hagen ett par gånger om året för att få ner smittan ännu mer :).

mockar bara 2 ggr om året (höst och vår) annars så klipper jag bara ner rator och drar runt med en pinnharv någon gång om året, hästarna har inte haft mask på 2 år :).

Då verkar det rätt så lugnt förutom att han riskerar att bli smittad av polarna då
se till att polarna kollas samtidigt nu då. så det inte blir att kompisarna är proppfulla och smittar din gång på gång så att du måste avmaska fler gånger om året.

se till att polarna kollas samtidigt nu då. så det inte blir att kompisarna är proppfulla och smittar din gång på gång så att du måste avmaska fler gånger om året.

Dom kommer kollas senare till hösten så i värsta fall så får han mask igen som han får gå med ett par månader :down:

Dom kommer kollas senare till hösten så i värsta fall så får han mask igen som han får gå med ett par månader :down:
De blir heller inte "smittade" på det sätt många tror av att gå med individer som har mask . Huruvida hästen som individ har lite eller mycket mask är väldigt intressant .

Liknande trådar

Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 875
Hästvård Jaha då visade det sig att våra hästar har mask, lilla blodmasken. Väldigt mycket hade min gamle herre så vänta med avmaskning till...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 336
Senast: troxel
·
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: Madick
·
Hästvård Hästarna ska byta stall och har tagit träckprover inför detta. Två av tre visar positivt på liten blodmask (1100 och 1300 EPG) och ska...
Svar
2
· Visningar
3 496
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama