Avmaskning på bete

Taz

Trådstartare
Hejsan!

har bara en undran angående avmaskning.

Det är så att vi kommer ett släppa hästarna på ett bete en månad (juni) där det har gått hästar i många år varje sommar.

Sen i Juli och Augusti ska vi flytta hästarna till ett annat bete där det inte har gått djur på 2 år men det har användts som vall och tagit ensilage på.

I vintras tog vi träckprov på hästarna och där visa 0 EPG, nu till frågan:
Ska vi avmaska hästarna på det betet där vi släpper dom i Juni precis innan vi flyttar dom eller vi ska inte avmaska alls i sommar??

Vill ju inte komma med hästar som kan ha mask och smitta mer det nya betet där det då inte ska förekomma mask vad jag har förstått det när det har varit vall.

Tack f :bow: ör svar!!

Sv: Avmaskning på bete

Jag kidnappar tråden eftersom jag har en liknande fråga så slipper vi ha tusen maskfrågor! :)

Min häst ska släppas på bete i en hage där det gått föl från maj -04 tom mars -05. De har blivit avmaskade i samma hage och nu undrar jag om det är något speciellt man ska tänka på när man släpper hästarna på ett ev fölsmittat bete? Bör man maska med något särskilt nu i början och i mitten av sommaren? Träckprov är tyvärr uteslutet innan hösten.

Mvh Linda

Det är inget speciellt för vuxna där föl gått, däremot är det viktigt att de yngsta hästarna har det renaste betet.

Hejsan!

Träckprovet togs den 17 november- 04.

Dom går i en "vinterhage" nu som där har gått andra hästar i som vi inte känner eller vet någonting om hur dom är avmaskade m.m

:bump:

Då skulle jag ta nytt prov. Det är fullt möjligt att de inte hade några aktiva maskar i november när det var kallt, som nu vaknat till när det är varmare.

Jag skulle nog maska inför varje byte av hage nu när du inte är helt säker. Men det beror också lite på vilket mask medel du använder dig av.

Becca85 skrev:
Jag skulle nog maska inför varje byte av hage nu när du inte är helt säker. Men det beror också lite på vilket mask medel du använder dig av.

Skumt råd när hon precis börjat fundera på nytt träckprov - just för att vara säker.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
581
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II