Avmaskning/Kolla masken

Sv: Avmaskning/Kolla masken

Det beror på vädret och hur hagarna ser ut. Om det finns gräs även i vinterhagen så blir provet så snart gräset börjar spira så att det inte kommer it mer smitta än nödvändigt. Är det grushagar så 1v innan byte till gräshage.

*kl*

När på året kan man tidigast skicka in träckprov och få ett relativt säkert svar? Kan man göra det nu eller ligger maskarna fortfarande vilande? Ska nämligen snart flytta hästen så det skulle vara bra om jag vet om hästen behöver avmaskas i samband med flytten.

*kl*

När på året kan man tidigast skicka in träckprov och få ett relativt säkert svar? Kan man göra det nu eller ligger maskarna fortfarande vilande? Ska nämligen snart flytta hästen så det skulle vara bra om jag vet om hästen behöver avmaskas i samband med flytten.

Det är 6 av 50 arter av lilla blodmasken som går i dvala. 15 arter finns i Sverige men jag vet faktiskt inte hur många av de 6 som finns här. Normalt sett gör vi inte prover eller avmaskar på vintern eftersom det som landar på frusen mark eller snö dör, det finns alltså inget behov av avmaskning om hästen är vuxen och frisk.

Den här vintern är inte riktigt som andra och det har varit "vår" ganska länge. Min egen som jag köpte i somras gjorde jag prov på för några veckor sen och det visade högre än hon brukar och jag har avmaskat då hagen är gräs och jag vill inte att hon får i sig mer smitta än nödvändigt. Mockning är lite knepigt för tillfället.

Så gör prov du, räkna också med att det kan öka drygt 3 månader efter du flyttat pga att din häst får träffa på nya maskarter, ungefär som barn som byter dagisgrupp eller börjar i ny skola.

Tack för svaret!

Hästen ska "hem" igen så de eventuella maskar som finns där har hon troligtvis redan stött på. Min tanke var mest att jag inte ville att hon skulle släpa med sig andra parasiter tillbaka.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 594
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
747
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Jeps
·
Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
844

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka