Avmaskning? kan de vara en lösning?

Tjockisina

Trådstartare
Hej

Har en kattunge på ca 5 månader som är ett riktigt mat monster!
Han jamar efter mat konstant och verkar hungrig jämt även om han nyligen fått mat!
Funderat på om han skulle behöva en avmaskning, avmaskades dock innan vi köpte honom för ca 2 månader sedan.
Inte sett några maskar vare sig i rumpan eller i bajset och vetrinärerna jag pratat med säger att man bara ska avmaska om man vet att de har mask!

Vad säger ni? Behöver han en avmaskning tro eller e han bara ett riktigt mat vrak??

Börjar tröttna på skrikandet efter mat och han har gått upp rejält i vikt senaste veckorna =/

Sv: Avmaskning? kan de vara en lösning?

Antingen tar du lite bajs och skickar in på test innan, eller så avmaskar du ändå. Är han ute nått? Om inte är det inte speciellt troligt att han har mask. Dessutom har jag svårt att tro att han är tjock, han växer och behöver mat. Dessutom är han i den åldern när det börjar bli dags att tappa tänder och då kan maten vara skön att tugga på om det kliar.

Sv: Avmaskning? kan de vara en lösning?

Hej

Börjar tröttna på skrikandet efter mat och han har gått upp rejält i vikt senaste veckorna =/

Kattungar kan äta förvånansvärt mycket. Och låta. Liksom pojkar i tonåren.

Våran Vagis brukade äta upp sin portion, sedan åt han upp sin genomsnälle pappas portion, och sedan pep han efter mera!
Han blev en ganska storväxt, tung ungkatt. Men som vuxen var han faktiskt ganska liten, närmast påfallande smal...

Om din kattunge går upp i vikt lär han inte ha mask. Däremot om han inte går upp i vikt trots att han äter bra - det kan vara indicium på mask. Eller om det är magen som blir större = svullnar, trots att kroppen i övrigt inte är tjock alls.

Uppmuntra honom gärna till att röra på sig, leka och springa. Härliga muntra galoppader och lite kattfnatt är roligt att få se. :)

Lycka till med din kompis!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en kattunge som nu är 7 månader. När jag hämtade honom kändes han väldigt sträv i pälsen mot min andra katt. Han var också...
Svar
13
· Visningar
2 508
Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
17 540
Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 511
Senast: Puffindog
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 848
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar