Avmaskning igen

M

Matti

Så var det dags för avmaskning i stallet och som vanligt med flera olika hästägare så var det flera olika viljor och diskussioner uppstår. Alla har synpunkter men ingen vet helt säkert och när man ifrågasätter så kan det inte motiveras utan det är mest att "så har vi alltid gjort".

Nu undrar jag om någon kan reda ut några saker. Vad innebär tex att man ska avmaska samtidigt? Innebär samtidigt att alla ska avmaska inom några timmar, inom ett dygn, 2-3 dygn, en vecka?

Jag ville avmaska redan i kväll men se det gick inte för några skulle rida i morgon och det kunde man ju inte göra dagen efter avmaskning. Finns det någon sanning i detta? Vi avmaskar med Noromectin och ridningen ifråga var skogsridning i normalt tempo. OM det finns en rekommendation att man inte ska rida efter avmaskning, hur länge ska man i så fall vänta?

Och så sista frågan, hur många dygn bör gå från avmaskning till släpp i nya hagen? Är det tre dygn som gäller?
 
Sv: Avmaskning igen

Jag föreslår att ni tar träckprover istället. Det är billigare, säkrare och mycket hälsosammare för hästen. Dessutom så kollas ju hagarna samtidigt på ev. parasiter.

I övrigt så vet jag att man ibland ställer av hästen en dag efter avmaskning. Hästarna kan gå direkt i hagen, så har vi alltid gjort innan vi började med träckprover och även när hästar med parasiter fått avmaskas när andra sluppit. Det ska inte smitta när man avmaskar. Det är bra att avmaska alla samtidigt, men absolut inget måste. Det gör man som man vill.

Sen finns det säkert folk som är petigare än jag.
 
Sv: Avmaskning igen

Eftersom alla har olika viljor så ta fram fakta och gör individuella träckprov på hästarna. Avmaska sen de som behöver avmaskas bara.

3 dar före betessläpp, det går bra att rida som vanligt. Hästar som ska gå ihop ska använda samma medel, bara de som verkligen har mask behöver avmaskas.
 
Sv: Avmaskning igen

De hästar som går och kommer gå tillsammans ska maskas samtidigt, alltså på samma dag. Inte att en maskas dag 1, en annan dag 2 osv. Alla ska ju komma in i samma rutin. Det tar flera dagar för maskmedlet att gå igenom hästen, och visst kan man rida efter en maskning. Personligen så tar jag det då lugnare efter en maskning...men rider gör jag allt.


MEN: Ta ett TRÄCKPROV, då slipper ni ju allt detta tjafs och får svart på vitt om vilkka som behöver maskas och villka som inte behöver maska.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 094
Senast: Lady_S
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 757
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 104
Senast: Tjholahopp
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp