Avmaskning för lilla blodmask

Flinga2016

Trådstartare
Jag ska flytta min unghäst till nytt stall. Där hon står idag har väldigt höga halter av lilla blodmask och vi väntar på odlingssvar på stora blodmasken. Flytten går om en månad.
Jag fick axilur 19% av det nya stallet som jag inte har gett då jag valde att göra träckprov först. Vad kan jag göra fram till flytten? Är axilur för blodmaskarna?

Jag ska flytta min unghäst till nytt stall. Där hon står idag har väldigt höga halter av lilla blodmask och vi väntar på odlingssvar på stora blodmasken. Flytten går om en månad.
Jag fick axilur 19% av det nya stallet som jag inte har gett då jag valde att göra träckprov först. Vad kan jag göra fram till flytten? Är axilur för blodmaskarna?
Nej, inte alls! Lilla blodmasken är extremt resistent mot Axilur, varför fick du det? Byt genast veterinär i parasitfrågor.

Fick inte det av vet. Om jag har förstått pappret som medföljer avmaskningsmedlet rätt så tar axilur den stora blodmasken?

Ja men den är ovanlig. Var har du fått medel av om inte veterinären?

Hon skriver ju att hon har fått det av "det nya stallet" - alltså har troligtvis stallägaren fått det utskrivet och stallägaren vill att hästen ska vara avmaskad. Ganska lätt att räkna ut, sen att det inte ska gå till så, är en helt annan fråga.

Hon skriver ju att hon har fått det av "det nya stallet" - alltså har troligtvis stallägaren fått det utskrivet och stallägaren vill att hästen ska vara avmaskad. Ganska lätt att räkna ut, sen att det inte ska gå till så, är en helt annan fråga.
Naturligtvis hör frågan hit eftersom både nya stallet o utskrivande veterinär bryter mot lagen.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 483
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar