Avmaskning efter penicillinbehandling.

L

LenaN

Bör man vänta ett tag innan man avmaskar hästen efter den fått penicillin?
Det är hög tid att avmaska och han fick sista penicillinet igår.

Sv: Avmaskning efter penicillinbehandling.

Hmm, det var ju nåt Alex höll på att dribbla om. Kommer tyvärr inte ihåg vad hon kom fram till.

Men måste du verkligen avmaska? Många avmaskar i onödan idag, kanske är du en av dem som kan spara både pengar och miljö genom att ta träckprov istället.

Hmm, det var ju nåt Alex höll på att dribbla om. Kommer tyvärr inte ihåg vad hon kom fram till.

Men måste du verkligen avmaska? Många avmaskar i onödan idag, kanske är du en av dem som kan spara både pengar och miljö genom att ta träckprov istället.

Alex dribblade om plegicil och avmaskning. (Vilket var helt lugnt, däremot så de gamla tidernas avmaskningsmedel och pleg var inte lugnt)

PC och avmaskning är ingen fara (jag frågade i förra veckan på förekommen anledning). Däremot så om man kan så är det ju bra om man kan avsluta PC-kuren först och avmaska sen tyckte vet, för att inte 'belasta' hästen onödigt mycket. Just det var dock vets högst personliga åsikt.

Jag skjuter avmaskningen två dagar och avmaskar dagen efter avslutad penicillinkur (dvs på onsdag, skulle avmaskats idag egentligen, men sista dagen på PC är imorgon)

Jag är nästan säker på att han har mask. Har haft honom sen i slutet av Juli och han blev avmaskad då.
Han är väldigt tunn och går inte upp i vikt trots att han har i princip fri tillgång på hö/hösilage.

Vad bra! Då ska jag avmaska honom imorgon.
Frågade vet som var ut till min häst och hon tyckte inte heller att man skulle göra det samtidigt med PC.

Jag är nästan säker på att han har mask. Har haft honom sen i slutet av Juli och han blev avmaskad då.
Han är väldigt tunn och går inte upp i vikt trots att han har i princip fri tillgång på hö/hösilage.

Vilken mask tror du på då? Vilket medel ska du använda?

Fast då har du ju ABSOLUT läge för träckprov där!

Ja det ska jag ta och göra. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 397
Senast: lundsbo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 157
Senast: Habina
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
585
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka