Avmaskning + bete = Fång???

B

Blomman

Är det någon mer som hört om, eller varit med om att hästen fått fång i samband med avmaskning då den gått på bete?

Vad ska man göra för att slippa fång (av den anledningen)? Man vill ju kunna avmaska i samband med bete. :confused:
 
Sv: Avmaskning + bete = Fång???

Vad jag har hört så ska man vara försiktig med hästraser som ligger i farzonen (ponnyer).

Alltså att inte göra 2 saker exakt samtidigt. Jag vet att min häst som har fång kan reagera på om jag avmaskar honom, för att det blir som en chock för kroppen. Men det händer ju såklart inte ALLA hästar. Men min veterinär sa att man skulle vara försiktig med plötsliga byten, o avmaskning o så om man har en häst som är lite glupsk :)
 
Sv: Avmaskning + bete = Fång???

Vet du om det finns någon avmaskningssort som är "snällare" mot tarmfloran som man kan använda?
 
Sv: Avmaskning + bete = Fång???

Du kan ju göra ett träckprov först för att se om du verkligen behöver avmaska. Kollamasken, t. ex., är ju lätt att använda och finns på Apoteket. Det är ju onödigt att röra till tarmfloran i onödan...
 
Sv: Avmaskning + bete = Fång???

:bow: Smart :bow: Det kan ju vara väl värt :idea: . Någon som vet ungefär vad det kostar:confused:
 
Sv: Avmaskning + bete = Fång???

Ungefär som Mynta2 sa. Tror att det står 280 kr på Apotekets hemsida. Det går så snabbt. Jag skickade iväg det på morgonen en vardag, och redan nästa dag vid lunchtid hade jag provsvaret på min mejl. Jättebra!
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 523
Foder & Strö Hej! Vi har precis tagit hö och det är första året vi gör så. Har lite svårt att veta vad mina två varmblodshästar ska ha för extra...
Svar
4
· Visningar
317
Senast: Raderad medlem 148240
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 727
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 586
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp