Avmaskning av föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 466

kicket

Trådstartare
När avmaskar ni era föl första ggn?
Tar ni träckprov eller följer ni någon speciell tidsperiod?

Sv: Avmaskning av föl

12 och 18v med pyrantel.

Föl fr.om. i år skulle jag ta prover på (för jag gör dem själv!).

*stjäl lite*

Bör man avmaska stoet samtidigt som fölet o även de andra i samma hage? Mitt ena föl är drygt en månad äldre än det andra, avmaskar jag den första ändå vid 10 veckor eller väntar jag in den andra o avmaskar dem samtidigt??:confused:

*stjäl lite*

Bör man avmaska stoet samtidigt som fölet o även de andra i samma hage? Mitt ena föl är drygt en månad äldre än det andra, avmaskar jag den första ändå vid 10 veckor eller väntar jag in den andra o avmaskar dem samtidigt??:confused:

Om inte fölet verkar påverkat av mycket mask skulle jag hellre vänta än separera tillfällena.

ok. Jag har 3 föl som är födda med några dagars mellanrum här hemma nu o en som är 6v yngre. Får klura på det.

Väcker denna tråd lite igen...

Ok nu har även minstingen nått lämplig ålder för avmaskning.
Vad använder jag för medel, banminth? För det är väl ev spolmask jag vill åt?
Ska jag avmaska även mammorna (som f ö hade 0 på allt senaste träckprovet)?? Hjälp!:crazy:

I boken "att bli med föl" så står det att man kan avmaska första gången mellan 6-8 veckor, lite skillnad mot flregående svar? Jag pratade med min veterinär om det var ok att avmaska redan vid 5veckor o två dagars ålder, för det passade bäst inför betessläppet. Hon sa att det var ok så jag gjorde det.

Hur har fler här gjort??

Jag har maskat stona men inga föl än.
De är födda i mitten av april. Min vet sa 12-16v.
Min yngsta är född den 3/6 så jag avvaktar till hon är 10v o då är de andra 16v. De är fö tjocka som små korvar o fina i pälsen.
En av dem äter dock av sin mammas avföring ofta, men de är som sagt maskade.

Man får inte glömma bort att när man avmaskar stoet, går det även ut i mjölken till fölet.
Vi avmaskar stoet dagen efter fölningen, sedan av maskas inte fölet förren han är 3 månader gammal.

Det är inte bra att hålla på med avmaskning för mycket och för ofta, utan börja vårda era beteshagar och vinterhagar, är det fler än jag som har mockat rent vinterhagen och kalkat bajshörnorna.

Vi mockar i regel. Nu har vi dock plöjt upp märrarnas vinterhage på 2½hektar och sått in havre som vi ska rulla grön och nästa år ska vi ta vall.... Sen kanske den får gå som vinterhage igen...

:) Hingshagarna är desto mer lättstädade för våra gossar gör toalett. Ligger fint och färdigt i högar färdiga att slänga upp på gödselspridaren..

Gira :banana:

Hej!
Detta var visst riktat tillmig, så jag svarar.
Jag avmaskar alltid stoet dagen efter fölning, för fölmaskens skull.
Vi betesputsar alltid hagarna o mockar de mindre av dem.
Våra ungdjur o avelsston går ALDRIG på samma hage 2 år i rad. De går alltid på en hage som vilat året innan. När hagarna är betade en sommar så harvas dem (så skiten går sönder o sprids) o sås i med lite hästblandning på hösten. Vältas o gödslas på våren o tar ensilage därefter.
Vi har 3 äldre ponnies som inte ska gå på kraftigt bete bla pga fång, o det är deras hagar som mockas vid varje byte av hage.
Jag har gått kurs i parasitlära o jag vet att man inte ska avmaska för ofta. Det var bla därför jag ville ta upp det till diskussion...hur andra gör.
Däremot blev jag lite lurig på hur man skulle göra när det skilde så mycket på åldern på fölisarna.
Mvh Kicki

I boken "att bli med föl" så står det att man kan avmaska första gången mellan 6-8 veckor, lite skillnad mot flregående svar? Jag pratade med min veterinär om det var ok att avmaska redan vid 5veckor o två dagars ålder, för det passade bäst inför betessläppet. Hon sa att det var ok så jag gjorde det.

Hur har fler här gjort??

Och hur gammal är den boken? Och VARFÖR skulle man avmaska redan vid 5v och 2 dagar? Avmaskningen är fortfarande i första hand för att stoppa smittspridningen, och efter bara 5v finns inga ägg som fölet kan släppa ut. Och hur mycket gräs har den hunnit pilla i sig så den har nån mask att komma åt öht?

Fölen BEHÖVER en viss mängd parasiter så de kan lära sig bygga upp eget försvar.

Jag har maskat stona men inga föl än.
De är födda i mitten av april. Min vet sa 12-16v.
Min yngsta är född den 3/6 så jag avvaktar till hon är 10v o då är de andra 16v. De är fö tjocka som små korvar o fina i pälsen.
En av dem äter dock av sin mammas avföring ofta, men de är som sagt maskade.

10v och 16v är ok att köra samtidigt för att få ihop det hela. Mammorna skulle jag inte avmaska.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 404
Senast: lundsbo
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll... 2
Svar
25
· Visningar
3 051
Senast: Freazer
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
959
Senast: Nikan
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
590
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka