Avmaskning av föl

N

Nouveau

Är det verkligen vettigt att avmaska fölungen direkt den föds? Är det inte stoet som ska avmaskas då?

Sv: Avmaskning av föl

När veterinären va ute samma dag så frågade jag och han sa att jag skulle bara ta stoet och så fölet om 3-4 veckor.

Det är väl ingen som maskar ett nyfött föl...eller är det ? :confused: , stoet ska maskas...inte fölet.

Läs förpackningens bisedel. Fölet kan avmaskas tidigast efter 2 veckor, beroende på preparatet såklart.

Annars är det stöet som ska avmaskas efter fölning.

Varför ska JAG läsa på förpackningen ??? Trådskaparen frågade ju om man skulle maska ett nyfött föl, inte ett 2 veckors föl.

Tiagirl skrev:
När veterinären va ute samma dag så frågade jag och han sa att jag skulle bara ta stoet och så fölet om 3-4 veckor.
Varför skulle fölet avmaskas efter 3-4 veckor??? Spolmasken bekämpar man och vid 8 och 16 veckors ålder.

Nouveau skrev:
Är det verkligen vettigt att avmaska fölungen direkt den föds? Är det inte stoet som ska avmaskas då?
STOET avmaskas direkt vid fölning, så att eventuella fölmaskar i juvret som följer med till föl genom mjölken, försvinner. Fölet har ju inga maskar som behöver tas bort direkt det föds.

Vilken typ av preparat ska man använda? :confused:

/B

Madick skrev:
Ivermectin till stoet vid fölning. Medel som tar spolmask på fölet, Rintal eller Axilur funkar bra.

Tack så jättemycket :bow: :bow: Skönt att ni som vet, finns! :smirk:
/B

Madick skrev:
Varför skulle fölet avmaskas efter 3-4 veckor??? Spolmasken bekämpar man och vid 8 och 16 veckors ålder.

:confused: Öhm...det vet jag inte? Han sa så...

Tiagirl skrev:
:confused: Öhm...det vet jag inte? Han sa så...
Meningslöst att bara ta saker som sägs utan att fråga VARFÖR. Om inte annat så för att veta vilket medel man ska använda för att det ska vara effektivt mot vad man nu ska avmaska mot.

Jo det kan man ju tycka. Men jag vet ju att här har man läst att folk avmaskar stona dagarna innan och endel protesterar. Endel har skrivit att man avmaskar bägge två dagarna efter. Endel gör ingenting.
Tyckte jag var duktig som frågade min veterinär när han ändå var där! ;)
Och eftersom han som är utbildad sa att jag skulle avmaska om en månad så tar en novis som jag det som ett säkert kort.
Och jag följer nog veterinärens råd mot 30 olika åsikter här inne om det nu inte hade varit helt galet och strider mot vad jag sjävl hade tyckt och känt.

Men vill ändå fråga vad du har för synpunkter? Alltså ang avmaskningen av föl. Varför har han fel?

Madick skrev:
Ivermectin till stoet vid fölning. Medel som tar spolmask på fölet, Rintal eller Axilur funkar bra.

Hm...nu såg jag det här. Min veterinär sa att jag skulle ge henne nåt helt annat? Banminth ser jag på kvittot att det heter.

Axilur, är det inte det som jag ger till katterna och hunden??

Madick skrev:
Varför skulle fölet avmaskas efter 3-4 veckor???
Om fölet ändå skulle råka få fölmask- kanske?
När tycker du att man skall avmaska mot fölmasken om man har oturen att få det på sitt föl?

Jag fick det på 2 föl och det märktes vid ca 12 dagar och jag avmaskade då runt 16 dagar med dubbel dos Axilur/Rinthal.

Inte_Ung skrev:
Om fölet ändå skulle råka få fölmask- kanske?
När tycker du att man skall avmaska mot fölmasken om man har oturen att få det på sitt föl?

Jag fick det på 2 föl och det märktes vid ca 12 dagar och jag avmaskade då runt 16 dagar med dubbel dos Axilur/Rinthal.

Ivermectinmedel vid symptom, och då snarast. Men har man inga problem finns det absolut ingen anledning att avmaska ett föl vid en månads ålder.

Hästarna behöver en viss mängd parasitsmitta för att kunna bygga upp eget försvar mot dem. Skulle man lyckas få fram den helt parasitfria hästen från födseln skulle den blir riktigt dålig den dan den kom till ett ställe med normalt parasittryck.

Tiagirl skrev:
Jo det kan man ju tycka. Men jag vet ju att här har man läst att folk avmaskar stona dagarna innan och endel protesterar. Endel har skrivit att man avmaskar bägge två dagarna efter. Endel gör ingenting.
Tyckte jag var duktig som frågade min veterinär när han ändå var där! ;)
Och eftersom han som är utbildad sa att jag skulle avmaska om en månad så tar en novis som jag det som ett säkert kort.
Och jag följer nog veterinärens råd mot 30 olika åsikter här inne om det nu inte hade varit helt galet och strider mot vad jag sjävl hade tyckt och känt.

Men vill ändå fråga vad du har för synpunkter? Alltså ang avmaskningen av föl. Varför har han fel?

Var har du sett nån som avmaskar både sto och föl efter avmaskning??

Anledningen till att man avmaskar direkt efter fölning är för att komma åt eventuell fölmask som ligger i juvret och aktiveras vid fölningen. Får fölet fölmask märker du det bl.a. genom diarrée som uppkommer runt 9 dagars ålder, DÅ avmaskar man specifikt mot fölmasken.

Andra maskar fölet kan få har inte hunnit utvecklas så tidigt som 3-4 veckor. Dessutom kommer smittan med gräset, så har inte ens fölet börjat gå på gräs så har den alltså ingen smitta. Spolmaskägg kan finnas i boxen sen tidigare föl, men den tar man första gången vid 8 veckors ålder.

Fråga på det jag fetstilade ovan: Vad har din veterinär för parasitologisk utbildning? Bara den som ingår i veterinärutbildningen, eller ytterligare pga stort intresse?

Det finns mycket FAKTA och den forskning som finns ute på nätet. Visst måste man ta mycket med en nypa salt, men sidor som SVA och SLU lär du kunna lita på.

Varför man inte ska avmaska i onödan (utöver det i svaret till Inte_Ung) är resistensutvecklingen på de få verksamma substanser vi faktiskt har att tillgå.

Jag tycker visst du ska lyssna på din vet, MEN - se till att du vet VARFÖR du ska göra på ett visst sätt. Ring upp och fråga vad det är för mask du ska avmaska mot, och den maskens utvecklingsförlopp. Även de som tillverkar maskmedlen rekommenderar avmaskning vid 8 och 16 veckors ålder. Frågar man inte varför så man förstår varför man ska göra något är det inte kunskap, utan faktiskt urbota korkat. Inget du kan utnyttja som vidare erfarenhet, för hur ska du veta när just det som veterinären sa då ska gälla nästa gång? Det kanske inte alls är samma omständigheter.

Madick skrev:
Ivermectinmedel vid symptom,.
Varför Ivermectin?
Du skrev ju Axilur/Rinthal i ett tidigare inlägg.
Mig veterligen så är det bara blodmaskarna som har visat resitens mot Axilur/Rinthal.
Är det flera maskar som gör det?
Spolmask?
Trådmask/fölmask?

Det var litet vanskligt att hinna med där i svängarna när fölet fick fölmask, tyckte jag.
Diarrén från fölbrunsten liksom bara gled iväg och blev värre.

Inte_Ung skrev:
Varför Ivermectin?
Du skrev ju Axilur/Rinthal i ett tidigare inlägg.
Mig veterligen så är det bara blodmaskarna som har visat resitens mot Axilur/Rinthal.
Är det flera maskar som gör det?
Spolmask?
Trådmask/fölmask?

Det var litet vanskligt att hinna med där i svängarna när fölet fick fölmask, tyckte jag.
Diarrén från fölbrunsten liksom bara gled iväg och blev värre.
Sorry, självklart kan man använda fenbendazoler mot fölmask, förhöjd dos ger effekt mot fölmasken. Spolmasken tar den också bra. Det är lilla blodmasken som uppvisar stor resistens mot det medlet, helt korrekt.

men det bästa är alltså att avmaska stoet direkt efter fölning? o då får också fölet skydd alltså, om man avmaskar stoet då när ska då fölet avmaskas "igen" eftersom det redan fått via mjölken avmask..
Blir lite förvirrad jag var inne på apotekets hemsida o kollade citerar "Ivermektin överförs till mjölk. Eftersom studier beträffande effekten av ivermektin på nyfödda föl saknas, bör avmaskning av ston med nyfödda föl avrådas.
Ivermektin skall inte ges till hästar vars mjölk är avsedd för human konsumtion." källa http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
572
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar