N
Nouveau
Är det verkligen vettigt att avmaska fölungen direkt den föds? Är det inte stoet som ska avmaskas då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför skulle fölet avmaskas efter 3-4 veckor??? Spolmasken bekämpar man och vid 8 och 16 veckors ålder.Tiagirl skrev:När veterinären va ute samma dag så frågade jag och han sa att jag skulle bara ta stoet och så fölet om 3-4 veckor.
STOET avmaskas direkt vid fölning, så att eventuella fölmaskar i juvret som följer med till föl genom mjölken, försvinner. Fölet har ju inga maskar som behöver tas bort direkt det föds.Nouveau skrev:Är det verkligen vettigt att avmaska fölungen direkt den föds? Är det inte stoet som ska avmaskas då?
Ivermectin till stoet vid fölning. Medel som tar spolmask på fölet, Rintal eller Axilur funkar bra.Bazooka skrev:Vilken typ av preparat ska man använda?
/B
Madick skrev:Ivermectin till stoet vid fölning. Medel som tar spolmask på fölet, Rintal eller Axilur funkar bra.
Madick skrev:Varför skulle fölet avmaskas efter 3-4 veckor??? Spolmasken bekämpar man och vid 8 och 16 veckors ålder.
Meningslöst att bara ta saker som sägs utan att fråga VARFÖR. Om inte annat så för att veta vilket medel man ska använda för att det ska vara effektivt mot vad man nu ska avmaska mot.Tiagirl skrev:Öhm...det vet jag inte? Han sa så...
Madick skrev:Ivermectin till stoet vid fölning. Medel som tar spolmask på fölet, Rintal eller Axilur funkar bra.
Om fölet ändå skulle råka få fölmask- kanske?Madick skrev:Varför skulle fölet avmaskas efter 3-4 veckor???
Inte_Ung skrev:Om fölet ändå skulle råka få fölmask- kanske?
När tycker du att man skall avmaska mot fölmasken om man har oturen att få det på sitt föl?
Jag fick det på 2 föl och det märktes vid ca 12 dagar och jag avmaskade då runt 16 dagar med dubbel dos Axilur/Rinthal.
Tiagirl skrev:Jo det kan man ju tycka. Men jag vet ju att här har man läst att folk avmaskar stona dagarna innan och endel protesterar. Endel har skrivit att man avmaskar bägge två dagarna efter. Endel gör ingenting.
Tyckte jag var duktig som frågade min veterinär när han ändå var där!
Och eftersom han som är utbildad sa att jag skulle avmaska om en månad så tar en novis som jag det som ett säkert kort.
Och jag följer nog veterinärens råd mot 30 olika åsikter här inne om det nu inte hade varit helt galet och strider mot vad jag sjävl hade tyckt och känt.
Men vill ändå fråga vad du har för synpunkter? Alltså ang avmaskningen av föl. Varför har han fel?
Varför Ivermectin?Madick skrev:Ivermectinmedel vid symptom,.
Sorry, självklart kan man använda fenbendazoler mot fölmask, förhöjd dos ger effekt mot fölmasken. Spolmasken tar den också bra. Det är lilla blodmasken som uppvisar stor resistens mot det medlet, helt korrekt.Inte_Ung skrev:Varför Ivermectin?
Du skrev ju Axilur/Rinthal i ett tidigare inlägg.
Mig veterligen så är det bara blodmaskarna som har visat resitens mot Axilur/Rinthal.
Är det flera maskar som gör det?
Spolmask?
Trådmask/fölmask?
Det var litet vanskligt att hinna med där i svängarna när fölet fick fölmask, tyckte jag.
Diarrén från fölbrunsten liksom bara gled iväg och blev värre.