Avmaskning av föl

Sv: Avmaskning av föl

Fölmasken ligger latent i juvret på stoet. Jag tar mycket hellre att fölet får i sig lite avmaskningsmedel genom mjölken, än att jag måste avmaska fölet självt redan vid 1½ veckas ålder.

Å andra sidan så är fölmask ganska så sällsynt.
Så man chansa och kanske slippa avmaska över huvud taget.
Jag har fått fölmask på föl 2ggr 1991 och 1994.

OBS! Man ska ej avmaska nyfölat sto då de flesta substanser går över i modersmjölken, detta enligt FASS. Föl ska avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder.

Jag håller med!

Stoet skall träckprovas och ha ett eget avmaskningsprogram enl träckprovssvar och stallets egna rutiner för betesrotataion.

Fölet avmaskas tidigast vid 8 v ålder med axilur eller banminth, därefter vid 16 v ålder med samma preparat och sedan vid 24 v ålder med ivermectin.

Fölet avmaskas tidigast vid 8 v ålder med axilur eller banminth, därefter vid 16 v ålder med samma preparat och sedan vid 24 v ålder med ivermectin.

Nej. Enbart spolmask tas vid 8v, dvs Axilur är ett vettigt preparat, Banminth också. Däremot vid 16v ålder har blodmasken även dykt upp, då funkar inte Axilur längre. Det finns heller ingen anledning att vänta ända till 24v ålder efter den avmaskningen, vad har du hört det och varför skulle man göra detta? Träckprov för att kolla mängden smitta, föl behöver mer hjälp med avmaskning under första halvåret, att hålla sig till pyrantel var 4e vecka är en bra plan för de flesta, om inte det är mkt rena marker.

Vid 24v ålder är det ofta vinter och dax för TRÄCKPROV för att se om fölet behöver ytterligare hjälp med spolmask, OM så är fallet är inte ivermektin något lämpligt medel då det finns resistenta stammar av spolmask mot detta.

OBS! Man ska ej avmaska nyfölat sto då de flesta substanser går över i modersmjölken, detta enligt FASS. Föl ska avmaskas vid 8 och 16 veckors ålder.

Avmaskningen av stoet i samband med fölning med ivermektin-medel är för att komma åt fölmasken som aktiveras i juvret och fölet får i sig när det diar. Denna mask är dock ytterst ovanlig idag i Sverige och denna avmaskning behövs inte längre rutinmässigt.

Det verkar finnas många olika modeller.
Jag har fått rådet av vet på hästklinik att avmaska mitt föl EN gång och det vid 6-8 veckors ålder. Det skulle inte behövas någon booster-dos enligt dem.

Det verkar finnas många olika modeller.
Jag har fått rådet av vet på hästklinik att avmaska mitt föl EN gång och det vid 6-8 veckors ålder. Det skulle inte behövas någon booster-dos enligt dem.

Booster-dos??

Vid 8v ålder kommer du åt spolmaskarna tidigast. Vid 16v har fölet även plockat på sig blodmask om markerna har smitta, träckprov visar detta.

Sen behöver fölen hjälp tills de byggt upp eget försvar mot spolmasken, detta tar ca 6 månader efter första smittan. Spolmaskar som får "sköta sig själva" kan orsaka kraftig förstoppningskolik som fölen dör av. Jag personligen vet en person som fått djurförbud då denne struntade i avmaskningen och fölet dog...

Liknande trådar

Hästvård Köpte ny ponny för ett par månader sedan och har upptäckt springmask Räcker det att avmaska den smittade ponnyn eller måste jag avmaska...
Svar
7
· Visningar
572
Senast: Johannna1
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 389
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar