Avmaskning av dräktigt sto

nesjla

Trådstartare
Mitt stor som förhoppningsvis är dräktigt ska avmaskas nu i dagarna. Har dock ett vagt minne av att ivermectin-preparat inte är bra för dräktiga ston, stämmer det? Jag avmaskade med Equimax innan i år och hade egentligen tänkt använda det under resten av sommaren. Men då jag har bytt bete och de hon går med nu använder Ivomec som ju har kortare intervall känns det lite dumt (de vill att vi avmaskar samtidigt och då stämmer ju inte mina intervall). Förra året använde jag Fyrantel.

Någon som kan hjälpa mig med vad jag ska använda nu? Jag vill ju inte skada det lilla (eventuella...) fölet!

Tack på förhand! :)
 
Sv: Avmaskning av dräktigt sto

Equimax ska du bara använda en gång!! Det är ett ivermectinmedel och resten av säsongen tar du då ett "rent" ivermectin-medel, som Ivomec, Eraquell, Bimectin eller Noromectin. Det går utmärkt att ge till dräktiga ston.

Ivermectinet har ett intervall på 8 veckor, men prazikvantel som är iblandat håller bandmasken stången minst 16 veckor, och då ska ändå hästen blivit återsmittad för att det ska vara nån mening att använda det igen.

Eller tänker du på Cydectin som har ett intervall på 12v? Du ska ändå inte avmaska tidigare än om 12v, det går bra att byta till ivermectin då dessa båda medel båda tillhör samma grupp avmaskningsmedel.
 
Sv: Avmaskning av dräktigt sto

Tack för ditt svar! :bow:
Då kan jag alltså använda ett ivermectin-medel å ändå vara lugn, vad bra!

Det jag gav vid betesläpp var Equimax som jag hade för mig hade 12v intervall, men det kanske är 16? Funderar lite på hur jag ska göra nu när de andra som min häst går med ska avmaska. För min del var det 8v sedan jag avmaskade med Equimax, medan de då använde Ivomec (hästarna gick inte ihop då). Ska jag oxå avmaska nu med Ivomec eller "förstör" man bara då? Ska jag ist vänta 12 (el 16) veckor innan jag avmaskar nästa gång med Ivomec?

Känns som jag krånglar till det... :crazy: Men jag undrar alltså om jag ska avmaska samtidigt som de andra, fast jag då gör det för tidigt enligt Equimax intervall. Eller om jag ska hoppa över denna gången å avmaska först när det är dags enligt Equimax intervall, fastän det då kommer bli att vi inte avmaskar samtidigt? Sådär, jag hoppas du förstår vad jag menar! :angel:
 
Sv: Avmaskning av dräktigt sto

Hmm, jag är visst alldeles förvirrad idag... :angel:
Läste ditt inlägg igen å den här gången fick det en helt annan innebörd.. :p
Jag SKA alltså avmaska nu, efter 8v, med ett Ivermectin-medel. Det andra medlet Prazikvantel behöver jag inte bry mig om mer. Eller hur, visst var det så du menade? :idea: Vad bra isf, då kan vi avmaska hästarna ihop! Tack för hjälpen! :)
 
Sv: Avmaskning av dräktigt sto

Är du säker på att det var Equimax så är det 8v till nästa avmaskning, och då med rent ivermectin, ja.
 

Liknande trådar

Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 609
· Visningar
163 622
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import...
Svar
17
· Visningar
11 073
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
258 429
Senast: sassiball
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 302
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp