Avmaskning - året runt-hage

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Iccic
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 912
I

Iccic

Är det egentligen någon större idé att avmaska hästar som går på samma "lilla" gräsplätt jämt? De borde ju bara smittas om så fort de har blivit maskfria?

Sv: Avmaskning - året runt-hage

ÄNNU viktigare att avmaska med rätt intervaller!! Annars ökar ju bara smittan för varje dag. Avmaskningen är för att begränsa nedsmittningen av hagen.

Om dom går i samma hage året runt så ,ta ut skiten.Det hjälper till att hålla smittan nere på en lägre nivå.Plus att det ser trevligare ut.

Med en hage så är avmaskningsrutinerna ännu viktigare precis som Magdalena skriver. Och att mocka hagen kan ge ännu bättre resultat:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/halsa/avmaskning.html

Vi har också bara en hage, och genom metodisk avmaskning + regelbunden hagmockning hade båda hästarna faktiskt 0 EPG vid träckprov i våras. Nu är hästbeståndet ändrat men rutinerna fortsätter så vi får se hur det gått till våren igen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har gipsad bakhov pga. sår i sulan. Ytterst är gipset tejpat med silvertejp, men känns som att silvertejpen inte kommer hålla i...
Svar
15
· Visningar
903
Senast: Lejd
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 252
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)... 2
Svar
29
· Visningar
1 520
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka