avmaska...

Status
Stängd för vidare inlägg.

annie_

Trådstartare
Jag tänkte att jag skulle ta kollamasken på mina två hästar, men har läst i några trådar att man inte kan göra dem på vintern för att endel larver går i dvala.. Men kan jag göra kollamasken-tester nu och få eventuella resultat om det är något? Det är bäst jag frågar, jag vet ju inte när maskarna börjar gå i dvala.. :p Har nämligen märkt att avföringen kryllar av små 'knott' (vet inte vad det är..) och det blir fulla väggen av dem efter att man mockat hos stoet.. (fulla väggen är väl att ta i, men många är det..:crazy:) Någon som vet om det är farligt??! Är nybliven hästägare, så är lite överbeskyddande.. Bättre att fårga för mkt än för lite.. :D Så tänkte ta kollamasken-prover på hästarna, är det någon mask som inte syns på det testet?

Sv: avmaska...

Det är en jättebra början att göra träckprov nu, bara det inte är för tätt inpå när de avmaskades senast.

Bandmask ser du inte alltid på ett träckprov, men om hästarna håller hullet bra och har bra päls och inga kolikanfall så är det inget du behöver fundera så värst mycket över. Styngflugans larver syns inte heller på provet, äggen sitter ju utanpå hästen. De kan du se med blotta ögat, gula små prickar på hästens framben/bringa normalt sett.

Flugorna är nog bara vanliga flugor som älskar skit!

Sv: avmaska...

Knotten du ser är troligen flugor. När en häst bajsar tar det inte många sekunder innan flugorna är där och lägger ägg. Även andra insekter kan krypa runt (tagit träckprov många ggr så man har tittat några ggr kan jag ju säga). ;)

Träckprov bör du ta årligen, och du ska bara avmaska vid behov. Hästar som går på bra marker behöver kanska avmaskas vart 3e år eller ännu mer sällan. Och även om en häst har mask så betyder det inte att alla har det.

Det är ju så att hästar ska ha parasiter. Det är bara när det blir för stora mängder (värden) som man ska avmaska dem. Och träckprov behöver man bara ta 1-2 ggr/år (före och efter betet).

Du kan absolut ta träckprov nu, ffa om du inte tagit ngt än. Däremot, om du tagit ett i maj-juni med mkt låga värden, så behöver du inte ta alls mer i år enligt mig, eller ev senare i höst.

Parasiter är en del av naturen och inget man behöver bli orolig för. Sålänge hästen mår bra räcker det med att du tar de regelbundna proverna och inget mer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har problem med magarna på mina katter och hoppas kunna få hjälp och tips från er. Ursäktar långt inlägg. Det började med att...
Svar
11
· Visningar
4 050
Senast: lulski
·
S
Hästvård Köpte mitt Fjordsto-93 i somras som har hela tiden haft lös mage. Jag tänkte i början att det kanske berodde på då stoet kom till nytt...
Svar
1
· Visningar
1 115
Senast: JAMarna
·
C
Träning Gissar att det finns mängder av liknande trådar, men vet inte riktigt vilket sökord jag ska använda.... Har 2 st 3-åriga ston som...
Svar
11
· Visningar
2 204
Senast: kopur
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka