avmaska vid olika tillfällen i samma stall

panzy

Trådstartare
har ett litet dilemma...
har skickat in träckprov på våra hästar och väntar svar i veckan. Vill sedan avmaska så fort som möjligt eftersom vi misstänker stora mängder mask på den ena (stor viktminskning sista tiden).

Problemet är att ägaren till den inackorderade hästen i stallet (vårat stall) ej fått iväg träckprov än och de går i samma hage. Kommer byta hage på våra när vi avmaskat men är det ngn fara att låta den oavmaskade hästen gå kvar i vinterhagen tills hon är avmaskad???

Alltså är det ngn fara för henne att gå kvar där vi avmaskat den andra 2??? och deras mask alltså kommit ut i hagen???

Sv: avmaska vid olika tillfällen i samma stall

om inte jag fått det hela om bakfoten så är den mask som kommer ut efter avmaskning redan avdödad.

smittar marken, det gör dom ju innan avmaskningen, därför har jag fått lära mig att hagarna ska "vila" ett år då och då och att man ska plöja upp med vissa intervaller om trycket på marken varit hårt. vi kör växelbete här med kossorna.

Sv: avmaska vid olika tillfällen i samma stall

Hagen är ju redan smittad, så det spelar ingen större roll.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
868
Senast: Lucifer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 700
Senast: Ceta
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 048
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka