Avmaska vid 150 epg?

Månskensbonden

Trådstartare
Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0.

Hagen dom går i nu sedan januari har aldrig gått hästar på tidigare. Det är ca 4 ha . Kommer öppna upp ca 3 ha hage till i sommar. Jag mockar kontinuerligt.

Bör jag avmaska den dräktiga? Skriver veterinären ut för så låga värden?

Jag har redan läst svas rekommendationer
Där finns ju svaret på din fråga.

”Alla hästar som har mer än sparsam mängd ägg (>200 epg, ägg per gram), bandmask eller stor blodmask i provet bör avmaskas.”

Din har under 200 epg och behöver alltså bara avmaskas om den har stor blodmask. För att veta om den har det behöver man göra utökad odling

Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0.

Hagen dom går i nu sedan januari har aldrig gått hästar på tidigare. Det är ca 4 ha . Kommer öppna upp ca 3 ha hage till i sommar. Jag mockar kontinuerligt.

Bör jag avmaska den dräktiga? Skriver veterinären ut för så låga värden?
Är ju inte sockerpasta i avmaskningsmedel så nä inte om hästen inte är sjuk.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 698
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 477
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar