Avmaska trots 0 EPG??

pinky

Trådstartare
Skulle det kunna finnas någon anledning till att avmaska hästar som enligt träckprover har 0 EPG?

Det börjar låta som att vissa i stallet skulle vilja att vi avmaskar i sommar trots det provsvaret... :confused:

Sv: Avmaska trots 0 EPG??

Man avmaskar för att förhindra smitta på betet. Har hästen 0 EPG betyder det ju att den inte släpper ut några ägg som kan smitta betet.

Vad har de för argument FÖR att avmaska?

"För säkerhets skull", "det skulle nog kännas bra", typ... :smirk:

Vi kommer även med säkerhet att avmaska mot styngflugelarverna till hösten, varesig någon sett några ägg eller inte. För "det är ju inte säkert att vi hinner se äggen innan hästarna fått i sig dem"...

Det är 8 hästar i stallet, och vi ägare är ju där i omgångar nästan hela dagarna och ser alla hästar, så nog skulle man hinna märka om det satt ägg på någon någon gång? Eller är det jag som tänker oförsiktigt i den frågan?? :o

Man missar inte om hästen har fått ägg på sig. De sitter ju som berg! Hästarna slickar ju bara i sig larverna i äggen, skalen sitter kvar tomma.

*suck* Jamen dåså, då ska jag kämpa vidare! :smirk:

Tack för ditt svar! :)

Liknande trådar

Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 396
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
870
Senast: Lejd
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 349
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve