avmaska innekatt

Sv: avmaska innekatt

Du behöver inte avmaska innekatten. Innekatter får väldigt sällan mask.

Vare sig det är utekatter eller innekatter så avmaskar jag aldrig om inga symptom finns. Innekatterna avmaskas aldrig numera, eller iaf inte senaste 2,5 åren.
Utekatten jag hade hade mask ca 1 gång/år så hon avmaskades 1 gång per år.

Det vanligaste medlet på innekatter är Banminth. Innekatter har oftast spolmask, Drontalen täcker upp en massa olika masksorter som inte förekommer speciellt ofta hos innekatter, så det tycker jag är lite onödigt. Men så är jag en sån där som är livärdd för resistenta maskar också.

Våran veterinär har sagt att avmaska när mask finns, inte annars.

Min unga ute katt har antagligen massor med mask. Han ser ut som en okastrerad ute hankatt som får potatis och mjölk till mat. I själva verket kastrerades han tidigt (8 månader) och får Hills och Royal Canin till foder. Hur ofta kan jag avmaska denna jättemagra ful i pälsen katt? Han är stor-jägare till yrket och äter kilovis med kroppstemerarat kött (mus, sork, fågel) per vecka. Motionerar flitigt.

Om han är väldigt mager och har matt päls så kan det vara tecken på att han har mask så jag skulle avmaska en gång för säkerhets skull. Du ser inga maskar i rumpan??

nej inga symptom alls...bara undrade med er "experter"...avmaskade i nov för vi skulle resa utomlands med dom.Men har också hört att man ska avmaska vid symptom!!;) ;)

adore skrev:
Om han är väldigt mager och har matt päls så kan det vara tecken på att han har mask så jag skulle avmaska en gång för säkerhets skull. Du ser inga maskar i rumpan??

jag har inte sett några maskar i rumpan på honom, MEN kissen är helvit så det innebär inte att där inte har funnits/finns maskar att se... För ett år sedan kräktes han vid två omgångar totalt upp de här långa mysiga (NOT) maskarna (var det spolmask dom hette?) som jag då specialmaskade mot för just dem och därefter har inte det skett igen.

Sköterskan vid vet. klinik sade att jag under sommaren kunde avmaska en gång per månad. Men hon sade också att det inte är någon fara för resistens för maskarna dör ju och de nya är ju nya.... så jag vet inte hur tillförlitlig professionell källa hon är...

tgd skrev:
jag har inte sett några maskar i rumpan på honom, MEN kissen är helvit så det innebär inte att där inte har funnits/finns maskar att se... För ett år sedan kräktes han vid två omgångar totalt upp de här långa mysiga (NOT) maskarna (var det spolmask dom hette?) som jag då specialmaskade mot för just dem och därefter har inte det skett igen.

Sköterskan vid vet. klinik sade att jag under sommaren kunde avmaska en gång per månad. Men hon sade också att det inte är någon fara för resistens för maskarna dör ju och de nya är ju nya.... så jag vet inte hur tillförlitlig professionell källa hon är...

Inte så tillförlitlig nej. Varifrån kommer de nya maskarna? Det naturliga urvalet gör att maskar (eller vilken organism man nu pratar om) som utvecklar resistens selekteras. De maskar som utvecklar resistens dör inte av avmaskningsmedlen utan förökar sig så även om den största delen av maskarna dör (eftersom de inte är resistenta) så ökar andelen resistenta maskar i nästa generation.

Kissen är stor-jägare och från början inte seriöst uppfödd, tyvärr. Så han började nog sin mask-värds karriär med modersmjölken och det stora antalet bytesdjur per dygn minskar inte parasit-bilden skulle jag tro. Kissen är mycket mager och har rejält ful päls. Rör sig maaaassor och får ordentligt foder inne. Men äter förstås mest bytesdjur *suck*. Han är 14 månader gammal. Hur ofta kan jag avmaska en sån här? Hur får jag bukt med hans parasitbild? Hans eget immunförsvar mot parasiterna är väl ännu inte uppbyggt heller? Hur får jag KisseKatt fin?

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
576
Senast: Bison
·
Övr. Katt Ska snart börja gå ut med min katt i sele har jag tänkt. Vi måste bara träna lite med sele först 😅 Han är ju annars en innekatt...
Svar
17
· Visningar
1 011
Senast: cambodia
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 754
Senast: Krålus
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama