Avmaska föl 3 mån

Rotterö

Trådstartare
Jag avmaskade fölis ganska tidigt ca 3 veckor gammal. Lös mage gick inte över.
Nu är han lös igen.
Kan man avmaska igen så tätt på föl.
Han blev bra förra gången.
Tycker han tappat något i hull nu. Kanske för att han växer.

Sv: Avmaska föl 3 mån

Vad använde du för medel ? Hur gammalt är fölet ? Vad menar du när du skrev: Lösmage gick inte över, nu är han lös igen och slutligen...Han blev bra förra gången ?? Blev fölet bra eller inte ? Har du saltsten som fölet kan komma åt ?? Jag själv har den erfarenheten av mitt föl att hon blev otoligt kass i magen när hon kom åt saltstenen, när den togs bort blev hon bra igen. Men om nu fölet har haft långvarig diarre så borde du nog tillkalla vet..risken är ju att de kan bli uttorkade..och du tycker ju den tappat i vikt dessutom.

Han var lös i magen när stot brunstade första gången. Då gick det inte över. Hade vet här. Ingen fara ge morots pure.
Men jag tog själv beslut gav avmaskning vet inte vad det hette. men för fölmask .
Då blev han bra helt.
Har varit bra i magen tills för några dagar sedan.
Ja han har en seltsten i hagen.
Han har inte tappat så mycke i hull lite kanske.

Kan man använda ivomec på föl?????

Jag skulle först provat ta bort saltstenen. Ja, Ivomec kan användas på föl...föl maskas ju vid 8 och 16 veckors ålder. Men du borde nog ta reda på vilket medel du använde sist eftersom det är ju olika intervaller på de olika medlen...och det är ju ingen smart ide att trycka i mer medel om intervallen ändå inte är till ända..då finns ju liksom inget att maska mot då. Ang lös mage vid brunst är ju jättevanligt. Min fölis fick det med trots maskning av mamman vid fölningen. Det tog lite tid innan fölis blev bra i magen, men den blev bra igen. Sen blev den kass i magen igen, men den knaprade bra friskt på saltstenen. Då tog jag bort den och då blev fölis bra i magen igen.

Ps: Ser nu i din överskrift att fölet är 3 mån, jag såg tyvärr inte det första gången...

Senast ändrad:

Jag maskade stot vid fölningen.
Trotts det blev han lös vid brunst som inte gav med sig. Men vet tyckte inte det var problem alls.
Det medlet jag använde var mot små föl Apoteket sa det.
Ja hanär 3 mån nu. Han är pigg förövrigt.
har bytt hage på dom i går. Ingen saltsten.
Inget kul om han skall vara kladdig i rupman på utställningen lördag20/8.

Skall jag ta samma avmaskning som förra gången i stället ?? Om jag maskar
Skall stot maskas också ??

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
585
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar