Avmaska efter fölning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Om man avmaskar stoet direkt efter fölning, spelar det någon roll vilken typ av preparat man använder då? T ex Banminth/Fyrantel eller ivermectinpreparat...? Eller följer man bara samma som de andra hästarna fått?

Ivermectin eftersom det är fölmasken du är ute efter. Dock är fölmasken väldigt ovanlig nuförtiden.

Är "förstföderska" och vet i ärlighetens namn inte riktigt vad jag är ute efter... :o
Har hört att det är bra att avmaska inom 24 h efter fölning för att fölets mage klarar sig bättre under fölbrunsten då...men det kanske inte stämmer!?

Det stämmer nog som du säger om fölmasken, det är nog inget vanligt förekommande nu för tiden.

Jo, om fölet får fölmask (kommer från mammans juver, därav att man avmaskar stoet) så får den diarrée som dyker upp runt 9e dygnet. Dock har det visat sig att den masken inte är så vanlig längre, troligtvis tack vare bättre avmaskningsrutiner.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 549
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
727
Senast: Amha
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka