avmakning på vintern?

V

vickan

avmaskning på vintern?

nu är det såhär, att jag i slutet på sommaren skickade in ett träckprov på min häst.
det visade så lite epg att det inte var nödvändigt att avmaska.
men nu har jag bytt stall, och de vill avmaska i slutet på december, vilket jag inte vill då det inte behövdes på min häst.
känns rätt onödigt...
funderar på om jag ska göra det ändå, eller hur ska man göra?
dessutom har jag för mig att man inte ska avmaska mitt i vintern, är det så eller har jag bara fått för mig det?
de skulle alltså börja avmaska gemensamt nu, vilket de inte gjort tidigare.. men är det inte bättre att låta det vara som det är nu och ta det till våren istället och att alla skickar in varsit träckprov då istället?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: avmakning på vintern?

Visst är träckprov att föredra. Dock har den här vintern varit väldigt mild, så inga maskar lär ha gått i nån dvala, således stor smittrisk i vinterhagarna.

Kör med de andra nu och smyg in info och få dem positiva till individuella träckprov till våren. Är ni många får ni bra pris på Vidilab.

så du tycker alltså att jag ska avmaska trots att träckprovet visade att det inte behövdes?
varför ska man avmaska mitt i vintern?
Mvh

Nu svara jag vad jag tycker istället ;)

Eftersom du har bytt stall o då de andra verkar ha avmaskningsbehov så stör ju du lite effekten av deras avmasking isf, ifall du låter bli att maska...

/Anna

Du gjorde provet i somras, det visar ju inte vad din häst har NU. Om din häst tuggat i sig smitta under betet så ser du det nu eller till våren på träckprov.

FUNNY skrev:
Nu svara jag vad jag tycker istället ;)

Eftersom du har bytt stall o då de andra verkar ha avmaskningsbehov så stör ju du lite effekten av deras avmasking isf, ifall du låter bli att maska...

/Anna

Kan du berätta hur det skulle vara det, OM nu insändarens häst var maskfri, dvs inte smittar marken något själv.

träckprovet gjordes i mitten på september, skrev fel...
jag stör inte deras avmaskningsschema, då de inte har avmaskat samtidigt förut, utan det är något de ska göra nu i vinter för första gången. jag vet inte om eller hur de är avmaskade innan, men de har inte gjort det tillsammans förr iaf.
jag tycker bara att det känns skumt att avmaska i månadsskiftet dec/jan, men det är kanske så man ska göra?

nej, precis, jag tycker att det känns lite "fel", och speciellt när de kom med idén nu.. själv tycker jag att det är bättre att få ordning på allt till våren!

Nej, jag har svårt att förstå varför de väljer att avmaska då. De enda som behöver avmaskas på vintern (vanliga vintrar) är föl/åringar och då mot spolmasken.

Sv: avmaskning på vintern?

Maskar i vila.

Enligt de uppgifter jag fått gör man mer ont än gott genom att avmaska när föremålet för utrensningen ligger i dvala. Man kommer inte åt dem, men riskerar att bygga upp deras försvar mot maskmedel vilket på sikt gör att vi får ännu svårare att avmaska.

Finns andra, senare rön tar jag gärna del av dem.

Lovisaleonora_ skrev:
Maskar i vila.

Enligt de uppgifter jag fått gör man mer ont än gott genom att avmaska när föremålet för utrensningen ligger i dvala. Man kommer inte åt dem, men riskerar att bygga upp deras försvar mot maskmedel vilket på sikt gör att vi får ännu svårare att avmaska.

Finns andra, senare rön tar jag gärna del av dem.

Det kan ju vara en fördel då att förstå NÄR de går i dvala. Vid sträng kyla eller kraftig torka går de i dvala. Den här vintern har knappt startat = troligtvis ett helt gäng aktiva maskar och mycket smitta i vinterhagarna.

tycker du fortfarande att jag ska avmaska eller har du ändrat dig?:confused: förstod inte riktigt ett inlägg!;)

Säger såhär då: Det SKADAR inte att avmaska nu, iom att vintern är så mild. Så då får du ju väga vad som är viktigast för dig, att stå på dig och vägra avmaska, eller komma in i stallet på ett bra sätt och avmaska som de andra.

jaja, okej. men komma in i stallet, det har det absolut inte varit nåt problem med!
men jag funderade över varför man väljer att avmaska mitt i vintern, och varför man ska börja ha ett gemensamt avmaskningsschema just nu? i mina ögon tycker jag att det är bättre att alla gör träckprov på sin/sina hästar till våren och att vi börjar köra på ett gemensamt schema då istället!
och när jag pratade med tjejen som "kommit på" det så visste hon inte varför eller mot vilken mask man avmaskade mot nu. så sådär jätteseriöst verkar det ju inte vara heller...
vi får väl se vad som händer, har inte hört nåt mer nu.

Då skulle jag absolut gå med på att avmaska nu, du har ju världens läge sen i vår! De verkar ju öppna för att börja ta tag i det här nu, men som ny är det svårt att få igenom sånt här smidigt så man verkligen får igenom en förändring.

Lovisaleonora_ skrev:
Mild vinter? -10 i en vecka? Jag vågar nog påstå att det varit viss vila på maskarna...

Ah, har gått efter mitt väder. Bor visserligen längre norrut än du, men idag är kallaste dagen på mycket länge och det är -5.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 528
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
766
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30