Avmagrad "gamling", behov av kostråd!

A

alsace

Har ett gammalt halvblod, 25 bast, som nu när vinterkölden kom, magrade v utan dess like. Han är egentligen ganska lättfödd och har alltid varit en smula lönnfet, men nu när termometern kröp ner på under -15 så rann allt hull av honom. Han är smal som en sticka (revbenen känns hela vägen fram till armhålorna) och jag undrar nu, ni som har gamlingar, vad fodrar ni med? Har ni något mirakelfoder? Då han delar hage med tre andra är det svårt att säga hur mycket grovfoder han får i sig, men jag uppskattar att han får i sig 8-10kg dagligen. I kraftfoderväg äter han ca ett kg (i torrvara) av en kombo innehållande betfor, havre, korn, groov och lusernpellets.
Han promenadrids två dagar i veckan i skogen i samtliga gångarter. Märkte när jag red honom i söndags att han känns lite slöare (han är annars en pigg rackare med en 5årings mentalitet)
Alla fodertips mottages tacksamt!!!

Sv: Avmagrad "gamling", behov av kostråd!

Inte sedan förra våren (09), strax dax för det igen....

Fler tips, råd, idéer???

Försök ordna så din häst har FRI TILLGÅNG på grovfoder ! De äter ju ganska sakta när de blir äldre, (pga slitna tänder) o hinner kanske inte med att få det de behöver. Allt beror ju på hur du har hästhållningen, hur det går att lösa. Stallar du in på natten kan han ju få en massa mat då, går de på lösdrift kanske man kan ta undan denna häst vid åtminstone ngn av fodringarna så han får äta ifred sålänge han behöver, om det är så att de andra hästarna inte klarar fri tillgång. Det är mitt råd, grovfodret är hästens viktigaste intag. Jag hade hittat på en lösning på ngt sätt o börjat särbehandla denne gamle herre. Du kanske tom har möjlighet att köpa hem ett eget näringsrikt foder till just honom ?

LUSERN och OLJA heter mina mirakelmedel. och jag skulle sära på hästarna så att du kan se hur mkt han verkligen får i sig. kanske äter han mkt mindre än vad du tror!

Min variant till hästar som tappar i hull, förutom att kolla tänder, är:
kornkross
soja
vetekli
foderjäst
b-vit + fri tillgång till grovfoder!
Var försiktigt med ökningshastigheten bara!
Lycka Till!:)

Har ett gammalt halvblod, 25 bast, som nu när vinterkölden kom, magrade v utan dess like. Han är egentligen ganska lättfödd och har alltid varit en smula lönnfet, men nu när termometern kröp ner på under -15 så rann allt hull av honom. Han är smal som en sticka (revbenen känns hela vägen fram till armhålorna) och jag undrar nu, ni som har gamlingar, vad fodrar ni med? Har ni något mirakelfoder? Då han delar hage med tre andra är det svårt att säga hur mycket grovfoder han får i sig, men jag uppskattar att han får i sig 8-10kg dagligen. I kraftfoderväg äter han ca ett kg (i torrvara) av en kombo innehållande betfor, havre, korn, groov och lusernpellets.
Han promenadrids två dagar i veckan i skogen i samtliga gångarter. Märkte när jag red honom i söndags att han känns lite slöare (han är annars en pigg rackare med en 5årings mentalitet)
Alla fodertips mottages tacksamt!!!
Gamla hästar tar inte lika lätt upp näringsämnena i grovfoder trots att de får i sig grovfoder utan problem. Vetekli, betfor och soja är tre kraftfoder som även gamla hästar lätt tar upp näringsämnena i.

När jag räknar foderstat till min gamla häst så räknar jag med näringen i 1/3 av det hö han får. alltså... hästen får 6 kilo per dag (ädel d-ponny snart 32 år), men jag räknar med att han bara får i sig näringen i två av de sex kilona. Trots att han äter upp sex kilo(nästan). Dessutom räknar jag att hästen är i normal träning (trots att han bara går i hagen). Man får alltså ofta lägga på mycket mer än man tror, särskilt på vintern.

Toppenidéer har ni gett mig, när det gäller kraftfodret. Hade alldeles glömt bort matolja och soya!!!
Kan meddela att han är den som bestämmer i hagen, så jag tror att han äter lite mer i grovfoder än vad jag skrivit i ts.
Men jag fått ett hum om hur ni andra gör och jag känner mig inspirerad och tror att jag vet hur jag ska göra för att ge min "farbror" hullet åter...

Mitt sto 25 år har fint hull men måste ha olja över vintern för att inte falla ur.
Hon äter hö (40 smrp, 7 MJ) i fri tillgång, får i sig ca8-10 kg. 1,5 kg kvarnby lusern, 1 kg hippo alfa grow, 0,5 kg torr betfor. 0,2 kg vetekli och 3 dl rapsolja. Jag ger pelletsen torr och blöter betfor och vetekli och blandar oljan i det. Sen får hon massor med morötter också.

Min gamling har aldrig fallit ur på detta vis tidigare vintrar, utan alltid kommit ner till lite mer "normalhull" Han är sv.hlb, men lättfödd som en ponny, tidigare iaf. Liten är han med 156 hög och ca420 tung.

Krafft Rehab är super till gamlingar. Min gamling höll sig rund och fin på det de sista åren. Lite soja, rapsolja och betfor fick hon också. När hö var jobbigt att tugga fick hon Lusern och hack. All pellets blöttes till gröt. Lycka till.

Vräk på med mer mat, din får inte spec mkt.
Om hästen får hö - byt till silage. Det är lättare att tugga, oftast smakligare och oftast mer sprutt i.
Det är viktigt att du vet hur mkt din häst får i sig så du aldrig riskerar att hästen faller ur sådär igen. Det är jättesvårt att få upp dem i hull igen, ju äldre de blir desto svårare!
Ställ hästen ensam ett par dagar och räkna på hur många kg den äter, och sen utgå från den mängden när du lägger till kraft/lusern/etc.
Hästarna har väl helt fritt på mat i hagen? Om inte måste ni börja med det.

Vår 25åriga fjording (Cponny) är väldigt svårfödd såhär på äldre dar och hon får i nuläget minst 17 kg silage/dag + runt 1 kg lusern.
Det är dock hyfsat med sprutt i silaget, förra året fick hon närmare 25-30 kg silage och mkt mer lusern + soja och olja.

När din häst väl gått upp i vikt är det som sagt superviktigt att du håller stenkoll så hästne inte tappar. Så fort den verkar tappa så ös på med mer!

Hoppas du får ordning på den :)

Precis som många redan skrivit räcker det inte med bara grovfoder och lite kraftfoder till en gammal häst. Min 28-åring får fri tillgång till grovfoder men för att hålla hullet vintertid krävs 2-3 kg Krafft rehab+kli+olja. Tidigare vintrar har han fått 3 kg lusern men jag tycker Rehaben ger bättre resultat.

LUSERN och OLJA heter mina mirakelmedel. och jag skulle sära på hästarna så att du kan se hur mkt han verkligen får i sig. kanske äter han mkt mindre än vad du tror!

Håller med.

Min äldste han tappade allt hull för 2 vintrar sedan, började då med lucern och det tog en stund, men sen var han sitt vanliga jag.

Sedan dess får han alltid lucern under vintern, bara utifall att, för det gick så snabbt när han tappade, han hade alltid vart en tjockis innan.

ja och så är det så bra för det är säkra fodermedel. kör man på med massa kraftfoder på en gammal häst som inte tränas så är risken stor för båda fång och kolik!

KL

Lucern är ett Grovfoder och kan med fördel användas tillsammans m olja för att ge hästen ett bättre hull.

Instämmer samtliga ovanstående svar och lägger till e-vitamin.

Tack för många kloka svar. Jag hade nog vetat själv om jag klurat lite mer, men detta är ju ett tacksamt sätt att få tips från folk som redan testat.:love:

Ja jag har också haft gamlingar och har nu fortfarande några. Mina har obegränsat med hö, käkar nog en 20 kg per dygn och de som inte det räcker till, så brukar det funka med krafft sport. Det brukar också rek av vet för det högre fetthalten.

Sedan kan det va bra att ta din pålle i en egen hage jämnte de andra, kanske har du möjlighet att ha en undergiven, ranglåg tllsammans, så du ser hur mkt han egentligen får och ingen tar ifrån honom.

krossad havre är ingen dum idee, har kört med detta med. Samt att kolla tänderna.

Lycka till

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka