Philosophia

Trådstartare
Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus som saknar godkänt avlopp.

Befintligt avlopp har dispens och får användas året ut. Men jag föreställer mig att det efter ett eventuellt köp tar tid innan nytt avlopp kan grävas. Det ska till tillstånd, firma ska anlitas och arbetet ska genomföras. I min föreställningsvärld är det tidigast sommar eller rent av höst 2025 när arbetet kan göras. Det skulle innebära att man skulle äga huset i nästan ett år innan det kan användas.

Eller hur funkar det? Brukar man åtminstone kunna få använda avloppet för BDT-vatten tills nytt avlopp är på plats om man kopplar ur vattentoaletten? Det skulle i så fall lösa mycket.

Jag ska ringa aktuell kommun, men tänkte höra om någon vet hur det brukar funka - om det finns något ”brukar” dvs.
 
Jag jobbar med avlopp och kan svara för hur det funkar hos oss.

Om du nyss köpt huset brukar vi förlänga förbudet med ett år, för att ge en rimlig chans att åtgärda.

Det låter ju lovande! Då kan det kanske vara värt att prata med kommunen även om de inte kan lova något så klart. Men de kanske kan säga något om det tidigare har getts förlängning i området i liknande fall.
 
Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus som saknar godkänt avlopp.

Befintligt avlopp har dispens och får användas året ut. Men jag föreställer mig att det efter ett eventuellt köp tar tid innan nytt avlopp kan grävas. Det ska till tillstånd, firma ska anlitas och arbetet ska genomföras. I min föreställningsvärld är det tidigast sommar eller rent av höst 2025 när arbetet kan göras. Det skulle innebära att man skulle äga huset i nästan ett år innan det kan användas.

Eller hur funkar det? Brukar man åtminstone kunna få använda avloppet för BDT-vatten tills nytt avlopp är på plats om man kopplar ur vattentoaletten? Det skulle i så fall lösa mycket.

Jag ska ringa aktuell kommun, men tänkte höra om någon vet hur det brukar funka - om det finns något ”brukar” dvs.
Det du tänker angående tidsplan är nog rätt rimligt, ja. Vi påbörjade processen (på egen bevåg, alltså inte något föreläggande) förra våren och först i sommar har vårt avlopp blivit färdigt.
 
Jag har slängt ner nytt godkänt avlopp på några månader.
Och åtgärdat en infiltration som satte igen på någon vecka.
Med tillstånd och allt.
På min gård mitt i skogen.

Det krävdes tillstånd för att gräva om infiltrationen.

Nu så är det här väldigt olika beroende på skyddsklass.
Vid stranden av sjön som är stadens vattentäkt, där jag bor, så tog det längre tid och behövdes ett ordentligt reningsverk.
Ett sådant som släpper ut badvatten.

Fråga kommunen om det fungerar med t.ex. frystoa och gamla avloppet som BDT, vid sjön så skulle det inte tillåtas i skogen så skulle det nog fungera med en slang rätt ut.
En tidigare miljöinspektör föreslog det när jag skulle lägga ner avlopp till en komplementbyggnad.
Men eftersom att det inte fungerar på vintern så var det inget alternativ för mig.
Och skillnaden i kostnad mellan komplett avlopp och avlopp för gråvatten var marginell.
 
Jag har slängt ner nytt godkänt avlopp på några månader.
Och åtgärdat en infiltration som satte igen på någon vecka.
Med tillstånd och allt.
På min gård mitt i skogen.

Det krävdes tillstånd för att gräva om infiltrationen.

Nu så är det här väldigt olika beroende på skyddsklass.
Vid stranden av sjön som är stadens vattentäkt, där jag bor, så tog det längre tid och behövdes ett ordentligt reningsverk.
Ett sådant som släpper ut badvatten.

Fråga kommunen om det fungerar med t.ex. frystoa och gamla avloppet som BDT, vid sjön så skulle det inte tillåtas i skogen så skulle det nog fungera med en slang rätt ut.
En tidigare miljöinspektör föreslog det när jag skulle lägga ner avlopp till en komplementbyggnad.
Men eftersom att det inte fungerar på vintern så var det inget alternativ för mig.
Och skillnaden i kostnad mellan komplett avlopp och avlopp för gråvatten var marginell.

Kommunen har rätt specifika krav för området, men justerar dem sedan beroende på vad som är praktiskt möjligt. Vad som är möjligt måste därför först utredas med jordprover osv. osv. Ofta brukar det för området sluta med separata lösningar för wc (sluten tank) och BDT-avloppet. Jag förväntar mig därför att det kommer vara krångligt och ta tid. Det är dessutom i ett område med riktig vinter, så tiden när man kan gräva är begränsad.

Men jag ska höra med kommunen! :)
 
Kommunen har rätt specifika krav för området, men justerar dem sedan beroende på vad som är praktiskt möjligt. Vad som är möjligt måste därför först utredas med jordprover osv. osv. Ofta brukar det för området sluta med separata lösningar för wc (sluten tank) och BDT-avloppet. Jag förväntar mig därför att det kommer vara krångligt och ta tid. Det är dessutom i ett område med riktig vinter, så tiden när man kan gräva är begränsad.

Men jag ska höra med kommunen! :)
Ja då så vet du ju redan att det är krångligt på platsen.
Och d enda som kan veta är just kommunen.
Eftersom att det är de som avgör vilka lösningar som följer lagen.
Det tog över 1½ år att få till det vid sjön.
Där så uppgraderade vi på eget initiativ, långt före ens risken för föreläggande, då vi kunde se avloppets påverkan på vasstillväxten i sjön.
Och så här några år senare kan vi konstatera att det blev bättre och dessutom mindre algblomning i just vår vik.
 
En fråga på ämnet... Vad kostar det att göra eget avlopp om man anlitar folk för allt? Kikar ju också nu och det är förhållandevis många hus som saknar godkänt avlopp.
 
En fråga på ämnet... Vad kostar det att göra eget avlopp om man anlitar folk för allt? Kikar ju också nu och det är förhållandevis många hus som saknar godkänt avlopp.

Vi hamnade på en bit under 100.000 kronor för ena fastigheten och lite mindre för den andra. Hyfsat mycket grävande (behövdes göras om också så att slamtömningsbilen inte skulle ha kass arbetsmiljö == lång slangdragning) och för sådär 4 år sedan. Båda är trekammarbrunn med infiltration en bit bort (såna som slamtöms 1-2 ggr om året).
 
Vi hamnade på en bit under 100.000 kronor för ena fastigheten och lite mindre för den andra. Hyfsat mycket grävande (behövdes göras om också så att slamtömningsbilen inte skulle ha kass arbetsmiljö == lång slangdragning) och för sådär 4 år sedan. Båda är trekammarbrunn med infiltration en bit bort (såna som slamtöms 1-2 ggr om året).
Aha, inte mer än så. Det känns ju rätt så lovande ändå. Då kanske man vågar köpa på sig något utan fungerande avlopp så länge det finns toalett redan nu. Ska toalett installeras så gissar jag att summan rör sig uppåt betydligt.
 
En fråga på ämnet... Vad kostar det att göra eget avlopp om man anlitar folk för allt? Kikar ju också nu och det är förhållandevis många hus som saknar godkänt avlopp.
Landade på strax över 100’ 2019 för helt ny trekammarbrunn och infiltration inkl kommunens avgifter. Det är arbetet utanför huset. Behöver du göra saker i huset blir det förmodligen helt andra pengar.
 
Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus som saknar godkänt avlopp.

Befintligt avlopp har dispens och får användas året ut. Men jag föreställer mig att det efter ett eventuellt köp tar tid innan nytt avlopp kan grävas. Det ska till tillstånd, firma ska anlitas och arbetet ska genomföras. I min föreställningsvärld är det tidigast sommar eller rent av höst 2025 när arbetet kan göras. Det skulle innebära att man skulle äga huset i nästan ett år innan det kan användas.

Eller hur funkar det? Brukar man åtminstone kunna få använda avloppet för BDT-vatten tills nytt avlopp är på plats om man kopplar ur vattentoaletten? Det skulle i så fall lösa mycket.

Jag ska ringa aktuell kommun, men tänkte höra om någon vet hur det brukar funka - om det finns något ”brukar” dvs.
Ungefär ett år tog det för mig från ansökan till att avloppet var godkänt. Mest för att kommunen var långsamma med att behandla ansökan. Det bör vara samma förvaltning som gett förbudet som behandlar ansökan om nytt avlopp så stalltipset är att har du skickat in en ansökan bör de kunna förlänga tiden innan åtgärden ska vara gjord.
 
Prata med din kommun. Jag köpte mitt hus förra våren med utdömt avlopp. Alla andra boende gick med i det kommunala för en tio år sen, utom just de boende på min vägstump som vägrade. :meh: Avloppet var utdömt och fick inte användas efter juli 2024. Nu tjafsade jag inte med dem, jag ville ha främst det kommunala vattnet eftersom mitt egna var kissgult och förstörde exakt allt som kom i dess väg, så jag anslöt mig till det kommunala.

Men jag vet att andra som haft giltiga skäl för varför det inte riktigt fungerar att ansluta sig till det kommunala just nu (att man precis köpt fastigheten tycker jag borde vara ett sånt skäl) har fått anstånd med att ansluta sig lite till.

Jag betalade någonstans mellan 250 och 300 000 för att ansluta med allt inräknat, men det är som sagt det kommunala och jag fick vattnet också i det.
 
En fråga på ämnet... Vad kostar det att göra eget avlopp om man anlitar folk för allt? Kikar ju också nu och det är förhållandevis många hus som saknar godkänt avlopp.
Sammalagt betalade vi ca 132 000 kr. Grävning och material, tillstånd, elanslutning och extra tömning av den gamla brunnen. Det visade sig att vår infiltration behövde vara väldigt hög, så materialkostnaden blev större än förväntat.
 
Jag köpte ett hus för drygt 2 år sen med torrdass och ett rör som mynnade ut på tomten för resten. Från det att jag hittat en firma villiga att hjälpa mig tog det bara 3 månader tills nytt avlopp var på plats (minireningsverk), och då hjälpte de mig med ansökningar mm. Däremot letade jag i ett halvår innan jag lyckades hitta någon firma som hade tid/lust att hjälpa mig, så min erfarenhet är att det är ont om firmor som kan hjälpa till!
Total kostnad blev runt 160-170 000 kr för alla avgifter till kommunen, grävarfirman, avloppstanken/minireningsverket och extra slamsugledning.
 
Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus som saknar godkänt avlopp.

Befintligt avlopp har dispens och får användas året ut. Men jag föreställer mig att det efter ett eventuellt köp tar tid innan nytt avlopp kan grävas. Det ska till tillstånd, firma ska anlitas och arbetet ska genomföras. I min föreställningsvärld är det tidigast sommar eller rent av höst 2025 när arbetet kan göras. Det skulle innebära att man skulle äga huset i nästan ett år innan det kan användas.

Eller hur funkar det? Brukar man åtminstone kunna få använda avloppet för BDT-vatten tills nytt avlopp är på plats om man kopplar ur vattentoaletten? Det skulle i så fall lösa mycket.

Jag ska ringa aktuell kommun, men tänkte höra om någon vet hur det brukar funka - om det finns något ”brukar” dvs.

Ett kryphål är att om förbudet inte är inskrivet i fastighetsregistret förfaller det vid ägarbyte.

Kommunen måste i sådana fall fatta beslut om nytt förbud och ge er rimligt med tid att åtgärda det. Åtgärdstiden ska stå i proportion till risken, så är risken stor kan åtgärdstiden blir samma ändå.
 
En fråga på ämnet... Vad kostar det att göra eget avlopp om man anlitar folk för allt? Kikar ju också nu och det är förhållandevis många hus som saknar godkänt avlopp.
Jag ska fixa nytt minireningsverk nu under hösten.
Kostnad inkl. grävning och hjälp med tillstånd 123 000. Då tillkommer kostnad för elektriker som jag får anlita från annat håll.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
631
Senast: Angel
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 071
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp