Avlöna hundvakt vitt, går det ens?

Lejonelle

Trådstartare
Funderar över lösningar för vardagen nu när min unghund blivit ensamhund :cry: . Nånstans tror jag att det bästa för min hund vore att hitta en snäll dagledig person som ville ha honom hos sig 2-3 dagar i veckan. Men mitt dilemma är att jag inte gillar pengar under bordet. Jag vill att allt ska gå rätt till. Men de flesta pensionärer jag känner har ju inte företag och F-skattsedel. Hur gör man för att avlöna en hundvakt vitt utan att administrera ihjäl sig och bli arbetsgivare åt vederbörande med allt det för med sig av kollektivavtal och sjuklön och f-n och hans moster?!

Sv: Avlöna hundvakt vitt, går det ens?

Man får ta emot en viss summa årligen som "hobbyverksamhet" utan att behöva regga F-skatt. Har inte koll på hur stor den var, men det är lätt att kolla.

Annars kan man nog ringa skattemyndigheten och fråga, de brukar vara jättetrevliga!

När jag var yngre jobbade jag som barnvakt där föräldrarna gav mig vit lön. Så omöjligt är det ju definitivt inte, har dock ingen koll alls på hur man går till väga.
Meddela dock personen i fråga att denna bör spara en del av pengarna då jag åkte på skattesmäll, det var någon egenavgift eller liknande där jag skulle betala denna om summan var under 10´000 eller nånting och föräldrarna om det överskred.

Så länge man inte uppfyller kraven för näringsverksamhet (självständighet, vinstsyfte, varaktighet) så går det bra att ta emot pengar och skatta som hobbyverksamhet. Djuruppfödning i liten skala är typiskt sådant som deklareras som hobby, då borde det gå bra med hundpassning också.

Ska jag som "arbetsgivare" betala in skatt och sociala avgifter? Eller ska hundvakten göra det själv?

Hundvakten gör det, och så länge man håller sig under momspliktig omsättning är det bara skatt som betalas. Blankett T2 :). Skatteverket brukar vara väldigt hjälpsamma i småfrågor, så ringer man får man bra svar. Det har aldrig varit tjafs om detaljer när jag deklarerat (både för egen hobbydel och åt förening med biinkomster) om man bara försöker göra rätt för sig.

Det gäller ju då att det verkligen kan ses som hobby, tex enstaka hund i hemmiljö.

Tack för alla svar! Då vet jag lite mer hur man kan göra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka