wtf

Trådstartare
blev väldigt förskräckt idag när min lilla Satan fick åka till himlen :( :eek:
jag var så ledsen så jag kunde inte vara kvar där inne och tur var väl det, annars hade jag svimmat! sambon fick vara med medan jag satt å hulkade i väntrummet.

veterinären sa att när dom blir rädda kan dom bita genom fingret typ och därför försökte han tydligen ta henne i nackskinnet med en tång! :eek: :mad: detta funkade inte och hon bråkade en massa, så sambon fick försöka hålla i en skräckslagen råtta.. :cry:
hon skrek rätt ut redan innan hon fick sprutan, länge och hjärtskärande... :( :cry: fan, det hördes ända ut i väntrummet och jag slår vad om att det hördes ut också... när jag hörde detta panikskrik kände jag mig som världens sämsta matte :( när hon väl blev tyst så dröjde det låång tid innan sambon kom ut med henne! allt som allt tog det kanske 10 min från nålsticket! :eek: ska det verkligen ta så lång tid??!
det där var då ingen lugn insomning!

hur ska en avlivning gå till egentligen?

Sv: avlivning

Usch, låter inte alls som någon kunnig veterinär :crazy:
Jag har avlivat tre råttor. Den första fick sitt stick i magen först, jag fick själv hålla i henne och alt var lugnt tog cirka 3-5 minuter innan hon lugnt somnade in i min famn. Sedan tog veterinären henne och stacke den sista sprutan i hjärtat på henne så att hon verkligen skulle vara död. Henne lämnade jag kvar för masskremering.

De andra två avlivade jag samtidigt, båda hade fått tumörer och började lida av dem så jag bestämde mig för att låta dem somna in. Jag hade dem med mig i en kartong med en filt och däri fick de vara, Jag fick själv ta upp dem och prata med dem en stund innan sprutan sattes i nacken. Sedan fick de ty sig till varandra och jag smekte de bägge, när de somnat in (5 minuter) så att de inte var vid medvetande fick jag inte vara kvar längre, för att de andra sprutorna skulle bli för mycket för mig eftersom jag redan inne hos veterinären grät. Den fandra nålen sattes i magen och den tredje och sista fick de i hjärtat.
Dessa två råttor tog jag hem och tog farväl av dem hemma i min säng, veterinären hade lagt dem så fint i sin kartong, de låg mage mot mage och "kramade" varandra. Sedan begravde jag och min mamma dem i skogen.

nää jag tycker också att det känns som en okunnig/rädd veterinär.. :(
men det lät ju väldigt makabert att sätta spruta i magen/hjärtat! :eek: jag antar att det går snabbast så kanske, men ändå..

jag tycker det borde vara så att dom får en spruta sömnmedel och sen avlivningssprutan, hade för mig att min kanin blev avlivad så... :(

en sak är säker, jag kommer aldrig att gå dit igen! :mad:
jag kommer åka nästan 8 mil till min gamla veterinär i fortsättningen, det är en gullig gubbe det.... önskar såhär i efterhand att jag skulle gjort det igår...

jag hade sån himla ångest igår, fick ingen luft och det riktigt skar i själen.. kände mig så elak som tog bort en egentligen frisk råtta... :( :cry:
hon fick somna för att jag inte ville att hon skulle få ett 4:e hem, eller att hon skulle få leva ensam igen... min fiiina fina Satan... :( förlåt mig... :cry:

Jag har följt dina trådar och jag tycker att du gjorde rätt beslut. Jag hade själv fattat samma beslut om det var min råtta.
:bow: Till dig som försökte ge henne ett ordentligt och bra hem. Jag är säker på att hon hade sin bästa tid hos dig.

Det gör mindre ont att sätta sprutan i magen på dem enligt veterinären, och det kan kanske stämma. För Star som fick första sprutan i magen sade inte ett pip. Men när jag avlivade de andra två och de fick sprutan i nacken först så skrek båda två, inte så högt men det hördes att det gjorde ont iaf.
Sprutan som sätts i hjärtat är obligatorisk, man sprutar då in lite avlivningsmedel i hjärtat för att det ska sluta slå, veterinären får ju inte lämna tillbaka kroppen om djuret inte har somnat ordentligt.

Jag har en råttflicka hemma nu som jag funderar på att ta bort, hon är hur gullig som helst med de andra två men när en jag ska hålla på med henne så biter hon offtast, hon hade det inte så bra innan hon kom hit. Hon bodde ju hos en alkis under sina första månader.

tur att det finns fler som resonerar som jag :bow:
ska fråga sambon om hon fick en spruta i hjärtat, tänk om vi begravde henne "levande" :eek:

men en sån råtta du har hemma skulle jag låta vara kvar i livet, hon trivs ju bra och är snäll med dom andra. jag skulle nöja mig med att klappa lite i buren bara :) med satan var det ju lite annorlunda, hon var ju snäll med dom andra två, men ofta blev det pannkaka när dom lekte eftersom hon var alldeles för hårdhänt :(

Vad tråkigt att råka ut för något sådant, vad som låter som en okunnig veterinär, när det är dags för avlivning. Då om någonsin är det viktigt att allt går rätt!!

Att få en spruta i magen brukar inte kännas speciellt på djuren vad jag märkt. Däremot att bli fasthållen medan sprutan ges kan en del tycka är jobbigt (mitt marsvin, tex. fast hon gillade att sitta i knäet).
Sedan kan det ta mellan under 1-10 minuter innan djuret somnar.
Oftast ger man en spruta i hjärtat efter det att djuret somnat, bara för att vara på säkra sidan.

Tycker du tog rätt beslut att låta henne somna in istället för att få byta hem igen.

Jo, jag behåller henne nog, för vissa dagar är hon bara så :love: men de dagar hon är i brunst törs man knappt sticka in fingrarna till henne. Men ändå så kan hon komma uppkilande längs armen och bara lägga sig i nacken på en och mysa. Men det är just det där att man inte får ta i henne, men jag har accepterat det och har de andra två som gosråttor och lilla Bibbi som sällskapsråtta till de andra två:)

Jag tror nog ändå inte att hon skulle vakna upp igen eftersom de får så pass mycket lugnande medel.

nää jag tror inte heller att hon skulle vakna, men ändå! veterinären hade inte gett spruta i hjärtat och hade heller inte lyssnat med stetoskop för att vara på säkra sidan! :eek:

mmmm :(
jag visste inget om den kliniken innan och ingen vi känner har djur heller.. så det var ju en chansning.. en dålig en :(

Vad synd, annars hade ni ju kunnat få veta vilken veterinär som är bäst.

Men veterinären gav väl spruta i magen efter att hon somnat iaf?:crazy:

Usch då :(

De gånger jag har avlivat har de sprutat i någon stor ådra antar jag, inte direkt i magen men typ... I närheten eller hur man ska säga. Har alltid gått finfint, Lolita blev lite orolig och pep lite där, men jag antar att hon helt enkelt blev nervös. Hon hade varit så en period innan också och var väldigt känslig för hur jag kände mig, och en avlivning är ju ingen kul grej precis så...

Ungefär 10 minuter tog det för Cacharel, för Lolita gick det snabbare, minns inte så exakt. Sen har veterinären helt enkelt sprutat direkt i magen, hjärtat antar jag, lyssnat med stetoskop och sådär, en av de stannade kvar och pratade en stund och var görtrevlig, den andra däremot gillade jag inte - inte för att han gjorde fel, för allt blev rätt, men han var så okänslig och kall liksom. Tror det är mycket så också, en trevlig veterinär som kan det där med folk också kan lätt få ägaren lugnare helt enkelt genom att vara trevlig och tillmötesgående, medan en kall och okänslig veterinär bara gör så man blir orolig/ledsen/andra dåliga känslor. Att djur känner sånt är ju inget nytt liksom, och många blir ju oroliga om matte är orolig, ledsen eller rädd eller vad man nu är...

joo det var därför jag inte kunde vara med heller, för hennes skull. vad skulle hon trott om matte är i upplösningstillstånd liksom?
sambon höll sig lugn och fin, även om han också hade velat böla... :(
egentligen önskar jag att jag tagit mitt ansvar hela vägen och varit med henne... men det gick bara inte... :(

vilken är bäst då förresten?
gefle hund och katt fick jag ett bra intryck av när vi vaccinerade kissen.. men dom vill ju inte hålla på å behandla smådjur, avliva kunde dom göra men ändå.

Precis... Därav varför det är SÅ viktigt att veterinären kan handskas med människor också. Själv är jag också sådär, men jag tvingar mig själv att vara med ändå och knarkar mängder av snus under tiden så man är någorlunda lugn iaf. Är en typisk sån som bara måste få vara med in i det sista... Tycker det är helt okej att inte vara med men skulle ändå känna mig som en svikare annars :crazy: Samtidigt är jag lite skeptisk mot vissa veterinärer och vill se så det går rätt till också...

veterinären va snäll och så, när vi kom in var vi ensamma på hela kliniken och så sa jag att "jaa.. vi skulle avliva en råtta" å då sa han "jaa.. det är ju alltid väldigt känsligt det här. klarar du att vara med?" varpå jag bryter ihop och rusar ut :( han såg ledsen ut själv...
hade jag inte haft sambon med så hade jag varit kvar, men han hade ju gosat lika mycket med henne som jag så jag tyckte det var sak samma :p självklart kände jag mig som en svikare... :( har också alltid varit med trots att jag störtbölat, men den här gången var det lite annorlunda eftersom det egentligen inte var nåt fel på henne... :(

Okej, då stack han säkert i en ven.

Jag vet faktiskt inte eftersom jag inte själv åker till gefle för att komma till veterinär. Men jag kan rekomendera en veterinär om det inte blir alltför långt för dig att åka. Jag skickar ett PM:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka