L

László

Hej!

Min 31 år gamla Nordsvensk äter mycket lite. Han är extremt mager. Verkar dock uppskatta det nya gräset, som kommer långsamt här i Norrland.

Veterinären har sagt att han måste avlivas inom 14 dar. Vi tycker han borde få en sista sommar. :confused:

Lider han väldigt mycket? Det ser inte så ut, förutom magerheten.

Vet någon nånting om detta?:cry:

Sv: Avlivning

Om veterinären säger det så misstänker jag tyvärr att det är så. Men du kan ju alltid höra med en till veterinär för att få en second opinion!
De är ju utbildade till att se till hästens bästa, att inte orsaka onödigt lidande. Visst kan det kännas hemskt att avliva en häst med livsgnista men frågan är väl om den bara är lite mager eller om det faktiskt är ur djurskyddsaspekt FÖR magert och inget hopp om att bli bättre.

Eftersom att veterinären tycker du ska avliva hästen så kanske du ska det.

Din häst går ner i vikt och kommer må väldigt dåligt av det.
Så jag tycker hästen ska få avsluta sitt liv innan han blir riktigt dålig.

Det där med sista sommar är bara för att vi människor vill vara "snälla" men hästen uppskattar nog att få slippa bli sjuk.

Är det så illa så att vet. faktiskt säger att hästen måste avlivas så kanske det är bäst att göra det. Hästen kanske är för mager för att kunna må bra.
Är det inte bättre att den får dö när den mår bra och inte vänta tills den tappat gnistan.

Är du osäker prata med en annan veterinär men gör det snabbt i sådant fall. Ibland blir man som hästägare hemmablind och det kanske gör att du inte ser hästens egentliga skick.

Hur ser tänderna ut? Om han är så gammal kan de ju vara rätt dåliga och han helt enkelt inte kan få i sig tillräckligt. Då spelar det ingen roll om han vill äta det nya gräset eller inte.

Säger som Totola. Ta dit en till vet omgående för ett andra uttalande och följ sedan de råd du får.

Det är hemskt när den här dagen kommer men oundvikligt. Det är en aktningsvärd ålder han kommit upp i så han har nog haft ett gott liv.

MVH Voff

Det som är grejen med gamla hästar tycker jag är det att 'tajma' så att man låter dem gå INNAN värdigheten försvinner. Dvs ha dem kvar hos oss så länge det är möjligt, men aldrig så att de 'hålla kvar' så länge att de inte har ett värdigt liv. Drömmen är ju att låta de sluta sina dagar 'dagen innan' de själv ber om det sas.

Det som tillslut 'tar' alla hästars liv är tänderna. De tar slut och det finns ingenting att göra. Man kan köpa sig extra år med lucerngröt, hack osv, men tiden rinner ut. När de inte ens med understöd kan tillgodogöra sig/få i sig tillräckligt med näring för att hålla en acceptabel kroppsvikt är det tyvärr så att man måste inse att det är dags just att tacka för lång och trogen tjänst genom att göra det sista man kan för dem - humant och smärtfritt låta dem gå, och slippa plågorna.

Att han uppskattar gräset förstår jag, det gör nog alla. Men det är inte säkert att han kommer ens vara i närheten hålla vikten på det. Är han extremt mager nu har det om jag får vara lite brysk fortgått för länge redan nu. Och en veterinär rekommenderar inte avlivning lättvindligt.

Så gläds åt att han fick smaka de första grässtråna, och ge honom det sista och enda du kan, att nu få sluta sina dagar och avliva honom. Det blir INTE lättare för dig i höst, och HAN gagnas inte alls av en 'sista sommar'

Hade det varit min häst det gällt och jag inte hållit med/litat veterinärens omdöme så hade jag tagit ut en andra veterinär för ytterligare en åsikt.
Det är lätt at bli hemmablind, och säger vet. att det är så pass "akut" så bör ni nog agera snarast.

Det man får tänka på är att somrarna inte bara är grönt gräs utan potentiell hög värme och insekter.

Jag hade nog (om jag inte litat på vet nr 1) tagit ut en till för att få en andra åsikt. Säger den att det är humanast att låta honom få springa på de evigt gröna ängarna så är det nog så.

Som Dangerose säger så är det inte bara gräs på sommaren utan även en helsikes massa insekter och den höga värmen och tänk vad jobbigt det ska vara för honom att ha lite krafter ( eftersom han verkar få i sig för lite näring) och behöva utstå detta.

Det är ett tungt besked att ta och att genomföra, men man gör det för att man älskar dem och önskar dem allt gott och att de inte ska behöva lida.

Lycka till!

Saken är ju den att när hästen blir extremt mager (du säger själv att han är det) så börjar ju de inre organen sakta men säkert att stänga ner så förr eller senare kommer hästen att självdö och tro mig, du vill inte hitta din vän liggandes i hagen med svåra plågor och få lov att ringa veterinären i panik.

Ta ut en veterinär för en second opinion men för din egen skull, gör det snart och lita på vad denne har att säga!

Jag skulle inte ens ha tagit ut en vet. till. Har han kommit upp i 31 års ålder men magrat av kraftigt så är det dags att låta honom få avsluta sina dagar. Han har haft så mga härliga beten i sina år att det inte är motiverat att låta honom få ett till OM han är kraftig mager redan nu. Med facit i hand så borde han ha tagits bort efter förra årets bete. När så nu inte skedde tycker jag att du ska se till att avsluta det hela om det har gått så långt så att vet. till och med sätter en tidsgräns. Då är det illa...

Mår han som bäst på somrarna? Annars ser jag ingen vits med att låta honom gå hela sommaren.
Har han magrat så mycket och äter dåligt finns det ju stor risk att viktiga funktioner har/börjar ta slut...så lyd veterinärens råd och ta bort honom - hur jobbigt det än är för dig så går hästens bästa i första hand.

Och väntar du är ju risken att han får ett betydligt mindre värdigt slut...

Kämpigt beslut du har att fatta. Det enda jag vill rekomendera dig är att tänka på vad hästen mår bäst av. På det du skriver här så låter det som att hästen bör få somna in så snart som möjligt.

*kramar om*

Jag tycker nog också att ni gör bäst i att avliva hästen så snart som möjligt. Jag tror inte han har några fördelar av en sista sommar, snarare tvärt om. Han har levt ett långt liv o är värd ett bra slut! Det är värre om de är riktigt dåliga så att man måste ta bort dem med väldigt kort varsel.

"Vi tycker han borde få en sista sommar".
Typiskt att se det hela ur människans perspektiv. Jag tycker man har ett ansvar som hästägare att ta bort hästen INNAN den ser ut som hej kom och hjälp mig, och inte har någon glädje kvar av livet.

Runaway, nicket Lazlo är skapat idag och detta nick vill bara ha stöd i ett beslut han/hon redan fattat, är det inte onödigt att ta i sådär där?

och till László, du vet redan eller hur, lider med dej, kram

Tack alla välvilliga för era råd. De pekar ju, tyvärr i en entydig riktning.

Har precis varit i samma situation som dig. Dock inte så gammal Ardenner. Hon började magra av och jag tänkte också att hon skulle få en sista sommar. Men hon blev snabbt magrare så jag tog beslutet. Hon somnade in för 3 veckor sedan...
Tänker på dig o skickar mycket styrka!

Vist han kan få en bra sista sommar och avlivas till hösten.
Men om han inte klarar den sista sommaren hur skulle du må då.

Själv skulle jag avliva nu då jag skulle gå under totalt om han inte skulle klara sista sommaren utan bara bli sämre.

Kram

Hej igen!

Jag har funderat på era råd och avlivning ska sken om ett par veckor.

Men jag skulle ändå vilja diskutera en sak med er.

Många har varit inne på att det är ett människoperspektiv att ge honom en sista sommar, inte hästens. Vad jag undrar över: HUR vet man det?

Egentligen skulle jag kunna tänka mig att hästens perspektiv är att överleva. Ända in i slutet. Ätas upp av rovdjur eller självdö. Säkert kan dessa alternativ vara plågsamma, men jag tror inte hästar ägnar sig åt självmordstankar, eller dödshjälp.

Det är vi människor som har svårt att se på andras lidande. Vi blir rörda och frustrerade. Därför ägnar vi oss åt ett "humant" betraktelsesätt när det gäller våra husdjur. Eller?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 815
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 465
Senast: fejko
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Hej! En bekant till min mamma har en king charles spaniel som har en "beteendestörning" som bara blir värre och värre. Hunden har sedan...
Svar
2
· Visningar
2 015
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V