Avlivning vid kotledsinflammation?

A

anni

Jag lämnade bort min häst (15 år) i oktober -07 då jag skulle ut och resa. Han blev halt ca 1 månad efter jag hade åkt och det utredes under en lång tid utan att de egentligen kom fram till vad det var. Jag kom hem 3 månader senare och åkte själv till kliniken med honom och han blev behandlad för kotledsinflammation 3 ggr i fram innan han blev friskförklarad.

Jag har haft honom i 8 år och har aldrig tidigare haft några problem med hälta på honom.

När vi skulle på återbesök en månad senare då jag inte tyckte allt kändes okej visar det sig att det kommit tillbaka men nu på båda bakbenen istället. Vetrinären menar att han antagligen har belastat bak under tiden då han hade ont på fram och att det därför har flyttat sig i kroppen. Jag får gå ut och gå med honom 20 min/dag och även skritta honom uppsuttet.

Han har idag fått sin tredje behandling på båda bakbenen men progonosen är inte speciellt god. Han har ett väldigt djupt genomtramp bak vilket gör att kotorna får ta mycket belastning. För att minska det har han fått längre traktarmar på skorna men hans uppbyggnad i kroppen är fortfarande långt ifrån optimal då hans kotor tydligen är ganska veka enligt vet.

Beskedet vi fått idag är att om det inte är bättre till nästa gång finns det nog inte mycket att göra utan en utdömning vilket för mig låter väldigt konstigt. Är det verkligen så att man inte gör mer än 3 behandligar och är dem inte friska då dömar man ut dem? Någon som har erfarenhet av detta?

Sv: Avlivning vid kotledsinflammation?

Jag kan inte svara på dina fråga egentligen, om detta är vanligt. Däremot är min erfarenhet den att, kotledsinflammation endast är en symptom och inte en orsak. Det verkar som om man inte har hittat orsaken, har man letat efter den?

Och även om vet tycker att det verkar utsiktslöst så finns det ju ingen som kan tvinga dig att få hästen utdömd, T- märkt eller avlivad. Du kan alltid vända dig till en annan klinik för en "second opinion" om inte annat.

I ett sådant här fal, när inte veterinärerna verkar hitta grundorsaken till problemet, kan det ju också vara av värde att komplettera med kiropraktor eller equiterapeut.

Lycka till!

Jag kan inte svara på dina fråga egentligen, om detta är vanligt. Däremot är min erfarenhet den att, kotledsinflammation endast är en symptom och inte en orsak. Det verkar som om man inte har hittat orsaken, har man letat efter den?

Orsaken tros vara överbelastning då tjejen jag lämnade honom till var iväg på träningsläger och veckan efter visade sig de första symptomen... Sen jag fått tillbaka honom och han var friskförklarad har jag inte ens hunnit börja rida honom innan han visade orenheter i bakbenen. När jag har pratat med vet. så verkar hon vara väldigt säker på att detta träningsläger/ annan ridning från min är anledningen till detta.

Kan inte svara hur det ligger till i ditt fall. Jag har dock en pensionär som på äldre dagar fick återkommande kotledsinflammationer (var tidiager frisk som en nötkärna i många år). Efter ett par år av att behandla och försiktigt sätta igång utan att lyckas helt valde ajg att pensionera honom. Han mår jättebra av att gå i hagen och visar ingen som helst hälta idag snart tre år senare.

när min häst hade inflamtioner sa han att man bara brukade göra 3 behandlingar, men är säkert olika från vet till vet... Det kan inte sitta i ryggen ? är den röntgad ?

Hur länge har hästen vilat efter behandling? Hur har igångsättningen gått till? Är han röntgad?

Mitt sto köpte jag från min ridskola när hon behandlats för kotledsinflammation 3 ggr och skulle dömas ut (och slaktas). Många varnade mig för köpet - men jag tänkte att eftersom hon gått på ridskola hade jag ju möjlighet att förändra nästan allt som kan tänkas ha orsakat hältorna. Jag började med att låta henne vila helt - bara gå och skrota på sommarbete i flera månader (3 har jag för mig). Sedan skrittade jag i gång henne
mycket försiktigt (start 5 minuter per dag i några veckor, sedan 10 sedan 15 osv), sedan lade jag in små galoppsträckor eftersom en vet sagt att det var bättre att börja med galoppen än traven - hästen kan bättre välja hur den lägger belastningen i galopp än i trav. Sedan utökade jag även med trav (5, 10, 15 min även där..). Allt detta i skogen, hon fick inte ridas på bana på länge. Jag bytte sadel, hon fick vara ute mer än vad hon fått tidigare etc.
Hon har aldrig efter detta visat någon hälta orsakad av den tidigare skadan - tyvärr togs hon bort i går pga komplikationer efter förlossning :cry:
Jag tror på lång vila - att ge hästen en ordentlig chans att läka ut skadan (behandling kan inte göra allt) - och under tiden fundera på vad orsaken kan vara. Är det inte din ridning så borde det ju lösa sig med tiden!
Sök gärna också upp en annan veterinär för en second opinion.

Lycka till! /Anna

Hur länge har hästen vilat efter behandling? Hur har igångsättningen gått till? Är han röntgad?

Han är röntgad och dem hittar ingenting. Han har mer eller mindre vilat sedan i mars. Vet. har rekommenderat mig att gå ut och gå med honom minst 1ggn/dag i 20 min eftersom han är så pass gammal och stelnar till lätt om han inte får röra på sig.

Efter han blev frisk på frambenen (ca 4 veckor) så red jag honom på banan eftersom han blir så pigg och lätt bara "springer på" när man rider ut, speciellt nu när han vilat så länge. Känns som pest eller kolera, antingen blir banan för snäv eller så blir han felbelastat.

Jag läste en artikel i Stallmagasinet, som handlade om en ponny som ägarna behandlat i 1 ½ år mot vanlig kotledsinflamation, men den blev aldrig bra, och tillslut dömdes den ut. Nu har den stått i en box med vibrerande golv 2 ggr i veckan tror jag att det var, och nu är ponnyn totalt ohalt.

Har du möjlighet kanske det är något att prova! :idea:

Detta berättade min hovslagare om.

Och helt fel verkar det inte vara då vibration ökar blodcirkulationen.

Jag läste en artikel i Stallmagasinet, som handlade om en ponny som ägarna behandlat i 1 ½ år mot vanlig kotledsinflamation, men den blev aldrig bra, och tillslut dömdes den ut. Nu har den stått i en box med vibrerande golv 2 ggr i veckan tror jag att det var, och nu är ponnyn totalt ohalt.

Har du möjlighet kanske det är något att prova! :idea:

Vibrerande golv? Har jag aldrig hört talas om men fungerar det är det klart man borde prova! Har ni någon aning om vart man ordnar/får tag på sånt?

Han är röntgad och dem hittar ingenting. Han har mer eller mindre vilat sedan i mars. Vet. har rekommenderat mig att gå ut och gå med honom minst 1ggn/dag i 20 min eftersom han är så pass gammal och stelnar till lätt om han inte får röra på sig.

Efter han blev frisk på frambenen (ca 4 veckor) så red jag honom på banan eftersom han blir så pigg och lätt bara "springer på" när man rider ut, speciellt nu när han vilat så länge. Känns som pest eller kolera, antingen blir banan för snäv eller så blir han felbelastat.

trava långsidor, skritta kortsidor. Det är belastningen i shörnorna, böjt spår som blir belastande. Tänk vad ett ryttarbyte kan ställa till med:(
Ge en lång vila nu i sommar och sätt sedan igång korta pass på rakt spår så mycket du kan.
Lyckatill!

Ponnyn som stått på vibrerande golv blev ju bra.
Tydligen så var det sadeln som inte passade.
Det kan ju vara så att din sadel inte passar längre.
Min häst har ochså haft innflammation, det kan ju ha berott på sadeln det låg inte riktigt bra då han blivit lite svankig på gamla dar.
Har nu bytt till bomlös eftersom han är hopplös attt hitta sadel till.

Får nog korrigera mitt eget inlägg - hon vilade faktiskt i nästan ett halvår innan jag gjorde något alls. Vilan skedde ute på bete - inte inne på box (jag tror inte så mycket på boxvila - om inte hästen är blockhalt förstås. Hagvila gör att hästen ändå rör sig, men inte belastat). Sedan satte jag igång henne som jag skrivit förut - raka spår är jätteviktigt som ngn annan skrev. Kanske tömköra i skritt rakt fram till att börja med?
Felaktiga sadlar kan ställa till mycket - kolla även den.
Det syntes inget på röntgen på min dam heller.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 989
Senast: Bowman
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 125
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka