Avlivning utan pass?

N

Najtan Tabac

Om man har en häst som blir sjuk och man måste ta bort den, hur ska man gå tillväga då om man man inte har fått nåt pass på den? Är det någon som känner till det?

Sv: Avlivning utan pass?

Avlivning är inga problem. Däremot om du ska köra hästen till slakteri och köttet ska tas tillvara går det inte utan pass.

Tack för svaret.

Ska man ringa efter slaktbilen då? Eller kan man åka till ett vanligt slakteri?

Du får ringa till kadaverbilen som vi kallar den, det är den slaktbil som kommer hem o avlivar hästen o sedan tar den med sig för kassation. Det kostar en slant men är dessvärre det enda sättet för hästar utan pass att komma till hästhimlen. Om man inte gräver ner den hemma då förstås men då krävs ju särskilt tillstånd.

Är det någon som vet vad det kostar på ett ungefär?.. Kan ju vara bra att ha lite undan liggandes ifall den dagen skulle komma.. :crazy:

Jag betalade lite drygt 3000kr när kadaverbilen var o hämtade min häst när hon dog i tarmvred förra sommaren, då var ju hästen redan död så de behövde inte avliva.

Lantbrukstjanst tog ca 500 for att avliva hast hos mig for ca 2 ar sedan.

Vi gravde ner hasten hemma.

( Med tillstand forstas).

/KT

Tusen tack för alla svar. Nu vet jag hur man ska gå tillväga. Har ringt till dom. Tack

Det funkar , men man får betala kontant vid hämtning. JAg blev tvungen att ta bort min varmblodsvalack som inte hade något pass.
Om jag inte har fel för mig så var det någon som egentligen hämtar hästar som redn avlidit av en eller annan anledning, men han skötte även avlivning vid vissa tillfällen. Vi slapp köra hästen till slakt ,han blev avlivad på gården där han kände sig trygg och vi fick betala 3000:- direkt till han som avlivade honom, naturligtvis fick vi inga pengar från slakteriet och vi kontaktade inte heller försäkringsbolaget för ersättning. Vem bryr sig om pengar i det fallet.
Ska man däremot få något på försäkringen och få hästen utdömd är det nog en annan famma, då måste nog hästen ha pass i alla fall.

Jag lider med dig och hoppas att det "går bra"

Jag lider med dig och hoppas att det "går bra"

Tackar. Det känns jobbigt men jag tror att jag gör rätt. Han har haft sin "beskärda" del av olycka i livet och jag kan inte göra mera för honom. Slaktbilen kommer imorgon.

nej, en utdömd häst behöver inte ha pass för att försäkringen ska betalas ut. därimot går det inte att slakta på slakteri utan pass. utan pass får man anlita tex. lantbrukstjänst eller låta veterinär avliva.

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
440
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
444
Senast: Krålus
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka